18 december 2012

Jättestora fötter.

Jag läser en del andra bloggar. Bland annat Underbara Claras. Idag fick jag mig en fnissattack mitt i frukostfilen när jag läste hennes inlägg om kvinnor vs män & karriären. Jag fnissar med tårar i ögonen för att det är så absurt. En sådan skillnad på hur vi ser på mäns och kvinnors karriär. På hur vi ser på deras plikter, skyldigheter och rättigheter. Kvinnor med en bra karriär får frågor som "Hur förklarar du för din 3-åring att du jobbar så mycket?" medan männen i stället beskrivs i uppmuntrande ordalag för samma sak "Bengt jobbar 363 dagar om året! Han ger verkligen hundra procent". I slutet av inlägget ger Underbara Clara ett bra exempel på hur kränkande de här frågorna kan upplevas. Hur absurt det faktiskt är att ifrågasätta i stället för att bara fråga. Hur frågorna får klyftan att bli ännu större. Läs och fnissa, men tänk efter också.

"Vi kan ju leka med tanken att vi skulle ta och byta ut ordet karriär i alla intervjufrågor som ställs till kvinnor mot något helt annat, typ stora fötter. Men oj Clara, vilka jättefötter! Hur funkar det i familjen ? Vad säger din man om det? Hur är det egentligen att resa så mycket när man ha så stora fötter? Tror du att din skostorlek hindrat dig från att hitta en livspartner? Är andra kvinnor avundsjuka på dina stora fötter? Är det inte svårt att ha stå stora fötter som kvinna? Sätter du inte press på alla kvinnor som har mindre fötter? Om du skulle ge ett gott råd till någon annan kvinna med stora fötter – vad skulle du säga för tröstande då? Och hade jag inte hade ett problem med mina stora fötter innan intervjun skulle jag definitivt ha det efteråt.
Nog är det väl ändå själva fasen att det ser ut så här fast kalendern snart visar 2013?!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!