27 februari 2013

Ignore.


Idag dök en mening upp i huvudet som Dr M från Notube skrev till oss: "Ignore Frida foodwise", dvs ignorera Frida när det gäller maten. Säg inte till att det är mat, lägg inte upp någon mat, mata henne inte, bara strunta i henne. Ät själva och låtsas som inget. Ge henne ingen mat på natten i sonden även om hon inte har ätit på hela dagen. Och inte åt något igår. Ge henne inte välling i sömnen fast hon glatt skulle dricka upp den, sovandes. Gör inte det, även om hon inte har ätit på hela dagen. Stå tillbaka. Ignorera henne när det gäller maten.

Det är det svåraste jag har gjort i mitt liv. Jag förstår knappt att vi klarade av att göra det. Men det gjorde vi och det funkade.

Nu, ett drygt år senare, börjar vidden av det sjunka in. Perspektivet på det hela.

Mycket beror på Knapphålet, gruppen på facebook. Där det numera är full aktivitet. Barn som aldrig ätit börjar smaka. Föräldrar som inte vågat tro att deras barn ska kunna lära sig att äta börjar hoppas. Det händer saker. Mycket tack vare våra bloggar; Linas, Sofias, Andreas, Adinas och den här. Jag är så glad och stolt att jag nästan spricker. Det är skönt att göra skillnad. Att hjälpa till. Att bana väg.

4 kommentarer:

  1. Vilket bra ord... Ignore.... Är precis vad vi gjort i helgen .... En liten Stina som pga en förkylning blivit ännu mindre... Endast druckit cola, tänk vad glad man blir för lite cola:) men jag bestämde mig, jag skall ignorera och det funkar!!! Nu är hon på banan igen, matlusten är tillbaka och idag drack hon en hel drickyogurt för första gången i sitt liv tror jag... Stolthet är bara förnamnet.... Kram och god natt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förhoppningsvis blir det lättare varje gång... och snart är det inte ens en tanke som man behöver tänka utan bara självklart. Kram!

      Radera
  2. Jag är så grymt imponerad över dig och din familj. Hur ni har kunnat ta igenom er allt detta. Att hålla lugnet utåt.
    Största kramen till er!

    SvaraRadera

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!