27 mars 2013

Barnen & bebisen.

Bella funderar mycket på bebisen. Följande dialog utspelar sig åtminstone varannan dag nu.

B: När kommer bebisen?
Jag: Ja, det är ungefär en månad kvar men det kan vara två veckor och det kan vara sex veckor.
B: Kommer den i oktober?
Jag: Nej, den kommer innan oktober, i april eller maj.
B: Vet du inte?
Jag: Nej, man vet liksom inte förrän det är dags men den ska komma om en månad, ungefär.
B: Hur vet du det?
Jag: Ja, för att det är liksom så man räknar. Då är bebisen färdig och ungefär då vill den komma ut.
B: Men hur vet du om den vill komma ut?
Jag: Det märker jag för då gör det ont.
B: Varför gör det ont?
Jag: Ja, för att... eh... det gör det.
B: Gör det mycket ont?
Jag: Ja, det gör väldigt ont. Men det går över väldigt fort efteråt.
B: Ska jag vara med när bebisen kommer?
Jag: Nej, du får vara hemma eller på dagis. Det beror på när den kommer. Och så kommer det någon hit och är med dig. Troligen mormor och morfar.
B: Har du välling eller mjölk i dina bröst?
Jag: Eh... det är liksom mjölk, fast inte vanlig mjölk. Den är lite sötare.
B: Jaha. Vad ska bebisen ha på sig när ni åker hem från sjukhuset?
Jag: Oj, det vet jag inte.
B: Ska den ha blöja?
Jag: Ja, det ska den ha.

Bella är också den som varje vecka påminner mig om att vi ska läsa om bebisen i gravidboken. Vi läser vad som händer vecka för vecka och hon älskar när vi mäter ut hur lång bebisen är. Den här veckan är den ca 46 cm, vilket är från hennes axel till mitten av handflatan. :)

Frida säger inte så mycket. Hon klappar mig på magen och ser lite förståndig ut. Hon leker mycket med dockorna och tar hand om sina bebisar där. Hon har också lovat att bebisen ska få låna Skrållans babyskydd. Ibland tittar hon förebrående på mig och säger "mäh! Har du fortfarande en bebis i magen?!". Och det kan jag ju inte förneka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!