26 april 2013

En liten vecka.

I skrivandets stund är det ganska exakt en vecka sedan Abbe föddes. Om tio minuter, nej nio... Han ligger på en säng bredvid mig i gästrummet/kontoret. Nyss var han i famnen men det var så svårt att skriva. Så jag provar, få se om sängen duger. 

MakeN lägger de stora skruttarna. Och apropå stora, vad Frida har växt den här veckan. Stor, lång och tjock har hon plötsligt blivit. :) 

Nej... sängen dög inte. Nu ligger han mot min arm och försöker hålla sig vaken. Det verkar gå sådär. Han sover väldigt mycket och äter väldigt mycket. Jag sitter väldigt mycket i soffan. Tankar mig full med närhet. Får domningar i rumpan och ömma handleder. Och ändå. Så fantastiskt det är! Att han är här, mår bra och vi är hemma. 

Vi säger fel, både makeN och jag. Säger "hon" och "henne". Det är lite ovant. Väldigt ovant med en snopp vid skötbordet... Vi har blivit nedkissade ett antal gånger var, han har även lyckats pricka min mobil. Vi har inte lärt oss än men det kommer. Vi har ju tid. 

Nej... armen dög inte heller. Nu är jag tillbaka, lite mer urlakad och han lite mer proppfull. Det är gott så. Jag minns att jag grät första veckan hemma med Bella. Kände mig fast i soffan, trodde att det skulle vara så resten av livet. Det var det ju inte. Snart kom regelbundenhet och rutiner. Det är skönt att veta att det inte varar för evigt, samtidigt som det är stressande. Snart är han inte nöjd med att ligga mot mitt bröst i timmar. De där stunderna vi har på eftermiddagen. Sover middag, hud mot hud. Abbe och jag. Det är så obeskrivligt. Behövligt. Då släpper stressen över stökigt köksbord och tvätten som borde hängas. Då är det bara vi och lugnet.  


Veckan har gått i ett rasande tempo samtidigt som den varat i miljoner år. Abbe har fått bevis om sin existens. 


Nu hojtas det där nere. En omgång mat till verkar vara behövlig. 

När tid och ork finns ska jag bättra mig med att svara på kommentarer och skriva mer om hur vi har det... och alla fina bilder... Ojoj, ni har mycket gott att se fram emot. Till dess, håll ut. Over and out. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!