16 april 2013

Inte inte.

Jag garvade högt när jag läste Malla cyklar för Frida igår. Det är Eva Eriksson som har skrivit och ritat den. Hur som helst, den handlar om Malla som håller på att lära sig cykla. Mallas mormor säger till Malla "cykla inte på stolpen där borta". Malla cyklar på stolpen, förstås. Hon är så koncentrerad på att inte köra på den, vilket gör att en krock är oundviklig.

Det där är så talande. Vi fokuserar alldeles för mycket på vad som INTE ska göras. I stället för att fokusera på vad vi vill/ska göra.

Jag spelade väldigt mycket golf innan barnen och det var väl då jag upptäckte kraften i ett "inte". De dagar när självförtroendet var sämre låg mina tankar kring "inte i vattnet", "inte ut i skogen" vilket gjorde att jag hamnade i både vatten och skog. De dagarna när jag fokuserade på vad jag skulle göra, vad jag ville göra "upp på gren", "mitt i fairway", gick det mycket bättre.

Speciellt barn har en förmåga att filtrera bort "inte". Det beror kanske delvis på att det oftast kommer sist i en uppmaning, "res dig inte", "kladda inte", "rör inte". Jag försöker verkligen att sortera bort mina "inte" i vardagen med barnen och fokusera på vad det är jag faktiskt vill i stället - "sitt kvar", "ät med gaffeln", "låt vasen vara". Det är skitsvårt och fast jag har tränat i flera år är jag långt ifrån fullärd.

Jag har förresten själv väldigt svårt att förstå formuleringar som "inte alltför sällan" och "inte utan problem"... Då måste jag tänka i två steg - "inte ofta, ah, sällan... alltså, alltför sällan, aha..."Så det är inte bara barn som tycker det är svårt... :)

Prova en dag att fokusera på vad som ska göras, och undvik det där destruktiva ordet "inte". Tips från coachen. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!