12 april 2013

Lika Olika.

MakeN och jag är lika på väldigt många sätt. Vi tycker oftast lika i det mesta. Efter 11 år tillsammans vet han vilka filmer jag skulle gilla och vilka jag kan strunta i att se. Och så vidare. Ni fattar. Men så ibland tänker vi olika.

Jag: Det skulle vara roligt om vi kunde få till en långresa nu när vi ska vara föräldralediga.
MakeN: Ja, det är ingen dum idé! (Han är inte den som slänger sig med wihooon och tjohoon utan är lite mer norrländsk i sin entusiasm ;).
Jag: Åh, vad roligt! Typ åka i september eller oktober kanske? Om det funkar med Fridas ingrepp och så förstås.
MakeN: Ja, ja precis.

Och så släpper vi det just då. Jag planerar resan i mitt huvud. Drömmer om vita stränder, värme och att vara borta i ett halvår. Thailand, Nya Zealand, USA, Peru, Equador... Det är härliga drömmar.

En dag tar jag upp resan igen. Bara för att kolla av så att vi tänker lika. Det gör vi inte.

Jag: Men vad tror du då om resan? Om vi åker i typ september och kommer hem i mars eller så.
MakeN: Mars??? Nej, det går inte. Så länge vill jag inte vara borta.
Jag: Va? Vad hade du tänkt då??
MakeN: Mjae, kanske tre veckor eller en månad!!
Jag: Va??? Det är väl ingen långresa!
MakeN: Är det väl!
Jag: Men, men... Ska vi bara vara i Thailand då? I en månad?
MakeN: Jag vill inte åka till Thailand!!
Jag: Men, men... vart vill du åka då?
MakeN: Jamen, USA kanske.

Men nu är jag med på hans tåg igen. Jag har förhandlat mig till två månaders resa och kompromissat med resmål. Kompromissat betyder att jag har fått ge upp alla mina drömresmål förutom USA. Så två månader i USA, och kaaaanske Karibien... är en plan, en dröm. En gemensam sådan. Det känns väldigt, väldigt bra. Nu gäller det bara att se till att det blir av. Det är lite om och men innan. Först ska en bebis komma ut, och må bra. Sen är det Fridas hjärta också. Det blir ju troligen ett ingrepp, men när?

Hur som helst, kommunikation är viktigt. Speciellt när man tror sig veta precis hur den andra tänker, tycker och känner.

4 kommentarer:

  1. Känner så väl igen mig i det du skriver. Jag drömmer mig bort och planerar och sen ska han "godkänna". Men det är aldrig riktigt rätt. Just nu har jag tre-fyra semesterplaner men han kan inte bestämma sig. Skulle vara så skönt om han tog initiativet och kom med några konkreta förslag :)

    Ha det gott och ta det lugnt inför "trebarnsbubblan"

    Kram nina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, ja... det är väl så att man har olika tankar och drömmar och framförallt olika sätt att ta tag i dem. :) Lycka till!

      Kram!

      Radera
  2. Bara ni får med Louisiana i resplanen så :-) Hoppas att bäbisen kommer ut snart och att allt går bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Louisiana är så klart med i planen!! :)

      Radera

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!