23 maj 2013

Glassigt.

Ja, vad sa de igår på tillväxtenheten egentligen? Vi fick träffa två läkare. Den ene, dr M är den som ska ha hand om Frida. Den andra, dr C, fick jag aldrig någon klarhet i vad hen gjorde där. Möjligtvis var hen på studiebesök eller något. Hur som helst. Dr M var väldigt bra, klok och lättsam. Dr C frågade Frida om hon gillade glass, varpå Frida svarar ja och dr C vänder sig till oss och frågar om vi har provat glass för att få Frida att gå upp i vikt. MakeN och jag tittade på varandra, suckade lite men hann inte svara innan dr M bröt in "jag tror att de här föräldrarna har testat allt, det brukar vara så nämligen. Jag har aldrig haft något vettigt tips att komma med, inget som de inte redan har försökt med." Och även om vi gillade hen redan innan så kan man väl säga att vi båda föll pladask. Tack dr M - vi kunde inte ha sagt det bättre själva. Och dr C klädde fint i de lite rodnande kinderna.

Hur som helst. Det var en bisak. Det primära var ju tillväxten. Dr M var inte så värst intresserad av viktkurvan och sa inget om att den dippade lite från senast. Däremot tyckte hen att det var för stor skillnad mellan våra, makeNs och mina, längdkurvor och Fridas. Vi ligger båda på +2 och Frida ligger på -2. För en ingenjör som jag så visar miniräknaren att det är 4 kurvors skillnad mellan. Det är för mycket för att det ska vara okej.

Vi pratade om Fridas hjärtfel och cystnjuren, inte så mycket om sondmatandet (inget alls förresten tror jag, hm) och dr M tror egentligen inte hjärtat (eller njuren) är orsaken till att hon är så petite (låter bättre än liten tycker jag :). Jag har ju ändå alltid tänkt att om inte hjärtfelet hade varit, så skulle Frida ha varit större/längre/tjockare men om jag förstod dr M så tror hen att Frida hade varit precis som hon är nu, ändå. Konstig och ovan tanke.

Det är svårt att komma ihåg allt som sägs, och förstå det. Dr M berättade om att man bara ger tillväxthormoner om det är brist på det, alternativt om man har kromosomfel eller en väldigt svår njursjukdom. Frida har lämnat ett blodprov och det visar inga tecken på brist på tillväxthormon men det är bara (?) 95% säkerhet i det provet så i feb/mars kommer Frida bli inlagd över och så tar man nya, säkra, prover då. Tillväxthormonet produceras nämligen bara på natten så då måste hon ligga över.

De tog några prover igår, bland annat kollar de levern och gör även ett kromosomtest. Det kan vara så att kromosomerna kan vara skadade i den del där själva tillväxten sker och då blir den förstås lite sämre. Läkaren sa dock att oftast är de barnen inte så proportionerliga som Frida är; man brukar få köpa olika storlek på tröjor och byxor. Dessutom har de tydligen aldrig tagit glutenprov på Frida, så det ska också göra. Dr M tyckte att det var väldigt märkligt att man hade missat det, när i princip alla andra prov man kan ta, har tagits...

Vi pratade om BMI också och undernäring. Enligt BMI-kurvorna, som vi inte har sett förut, ligger Frida rätt taskigt till just nu. Hon ligger på den där gränsen till undernäring och jag sa att jag tycker inte att hon ser sån ut. Jag tycker att hon är liten och smal men hon ser absolut inte undernärd ut. Och dr M höll med. När hen undersökte Frida tog hen henne lite på magen och sa "nej, jag håller med, hon ser inte undernärd ut." Vi kom överens om att hon brås på sin far. MakeN med sina 195,5 cm och modiga 76 kg ligger nog inte heller speciellt högt på BMI-kurvan.

Dr M pratade visserligen inte alls om viktkurvan men sa att det vore bra om Frida kunde tjocka på sig lite, om inte annat för att undersökningen i feb/mars ska bli lättare. Det gör tydligen inte lika ont om man har lite fläsk i armvecken. Samtidigt så förstod hen ju att det inte är så lätt att bara tjocka på ett barn. Vissa barn har vant sig vid att äta lite och så är det ju bara.

Men jag, jag tänker ändå... att lite glass kanske gör susen. Vi får nog testa det!

2 kommentarer:

  1. Hade för mig att ni hade tagit prov för glutenintolerans. För det har jag för mig att läkaren uteslöt och då borde man väl ha tagit provet för att kunna göra det... mysko!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kanske det.... nu när du säger det har jag också för mig det... men läkaren hittade inget bland alla journaler...

      Radera

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!