2 juni 2013

Mamma är en bajskorv.

Läggdags. Övertrötta barn. Föräldrar som vill ha egen tid. Fort i säng nu ungar! Funkar ju sådär. Efter en halvtimme snackas det och surras fortfarande högljutt. Jag går upp när det blir för livat.

F: Jag vill sova i Bellas säng!
Jag: Nej, ni får sova i era sängar.
B: Men åååh, varför då? Hon kan väl få sova hos mig????
Jag: Neeej... (tvekar lite, för det låter ju så gulligt men samtidigt... det funkar sällan så bra)
B: Jo!!!! Snälla då?!
Jag (menlöst): Okej, du får sova i Fridas säng så ni inte trillar ur. Men har ni inte somnat om en stund så får ni sova i era egna sängar. (Lite odefinerat hot funkar ju sådär...)

Bella hoppar över till Fridas säng och båda ser glada ut.

En halvtimme senare är det fortfarande väldigt glada och väldigt vakna. Jag går upp och säger till Bella att flytta över till sin säng för det funkar inte idag, vi provar en annan gång. Nu är klockan mycket och jag vill kunna slappa lite innan jag ska sova. Båda blir arga och besvikna förstås men jag stoppar om och pussar och säger ajlaavjooo och får svar i alla fall av Frida.

När jag ska stänga dörren hör jag Bella säga till Frida:
Mamma är en bajskorv!

Jag öppnar dörren igen och säger att jag hörde vad hon sa.
B: Förlåt då!
Jag: Vet du, jag förstår att du blev arg på mig och då får du säga det. Du kan säga "nu är jag arg på dig mamma!!" Det är helt okej. Men jag vill inte att vi kallar varandra för bajskorv eller säger att någon är dum. Vi gör inte så i vår familj.
B: Okej...
B: Förlåt mamma.
Jag: Absolut.

En stund senare ropar Bella:
Mamma! Kan du säga förlåt till pappa när han kommer hem? Jag råkade säga bajskorv till honom också igår... flera gånger.

Ja, det kan jag göra... och nu är det gjort. Du är förlåten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!