9 oktober 2013

Abbe & maten

Det kanske finns några av er som undrar hur det går för Abbe med maten. Med tanke på hur det var med Frida och aptiten liksom. Jag kan lugna er med att det går fantastiskt bra. 
 

Visst finns det emellanåt en viss skeptism... 



Burkmat, till exempel, funkar apdåligt. Burkfrukt, däremot, funkar fantastiskt bra. All mat som vi äter, tycker han är helt underbar. Till exempel broccoli & blomkålssoppa. Mumma! 
Han är helt värdelös på nappflaska men vi får träna helt enkelt. Igår smakade han välling för första gången och tyckte att det var okej, men alldeles för svårt att dricka ur nappflaskan. Jag skedmatade lite och när han lessnade på det, blandade jag med fruktpuré. Jag fuskar i lite välling i frukten helt enkelt. Fusk, fusk, fusk. :)

Och när jag ändå har börjat fuska, så är det ju lika bra att fortsätta. Hehe. Imorse gav jag honom frukt med lite gröt. Och han gapade, och gapade, och gapade. Det här med fusk, det är inte så dumt! Och att börja med frukt, funkar ju superbra! Jag gör tvärtemot mina egna regler och det går ju hur bra som helst. 

När Bella började äta, för sex år sedan, skulle man introducera en smak i taget, i fyra dagar och sen fick man börja med något annat. Det funkade fint, då. Bella gillade det mesta och åt som en häst. Jag var väldigt noga med att hon inte fick frukten förrän efter maten. För så skulle det ju vara. Bella fick inte heller äta bullar och tårta innan hon blev två tror jag, godis och glass väntade vi ytterligare ett år med. Och det var aldrig något problem. Bella åt det hon blev serverad och var väldigt nöjd med det, hon skrek aldrig efter det vi åt. Väldigt enkelt, och väldigt rätt.

Med Frida däremot, blev det ju en helt annan historia... Och med Abbe, blir det en tredje. Nu tar jag den enkla vägen. Jag kommer aldrig att truga, jag kommer aldrig att distrahera för att han ska äta, men jag kommer att servera gröt med mycket frukt och han kommer troligen att få äta bullar innan ettårsdagen. Nutellan däremot, den hoppas jag innerligt att vi aldrig behöver plocka fram till honom. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!