22 oktober 2013

Frida & maten - sista delen

I början av sommaren skrev jag ett inlägg om hur vi fastnat i supervällingsträsket och hur vi försökte ta oss därifrån. Frida som mestadels levt på välling och näringsdrycker fick plötsligt inte tillgång till det längre. Vi gjorde ett val, tog ett beslut att ta bort vällingen först och strax efter det tog vi bort näringsdryckerna också. Frida sörjde. Hon frågade efter sin välling. Hon frågar fortfarande ibland efter sin chokladdryck och sin smoothie.

Det är inte helt enkelt att bara bryta, att bara ta bort den där livremmen. Det är svårt att förklara för en treochetthalvtåring varför den inte längre får dricka just den välling den älskar och varför smoothien inte längre finns i skåpet där den brukar. Förklara att annat får duga i stället.

Men. Det har gått bra.

Att förklara och motivera har gått bra därför att det här med ätandet har gått fantastiskt bra. Jag kan nog säga att jag egentligen aldrig tvivlat på att vi gjorde rätt. Eller jo, tvivlat någon gång när jag varit korkad nog att ställa Frida på vågen under sommaren, och såg att den bara stod på samma, samma, samma hela tiden. Men jag har aldrig känt tvivlet när jag har sett henne äta. Sett henne moffa i sig sju köttbullar, hört henne säga otaliga gånger att hon är hungrig, sett henne ta en portion till, och en till... Fått äta frukost med henne varje morgon. Ofta är hennes första ord på morgonen "jag är hungrig mamma, jag vill ha chokladoboy, o macka med kavijar".

Förutom att matglädjen och aptiten har ökat markant så har Frida också börjat äta ikapp. Om hon ätit dåligt någon dag, så äter hon ikapp någon dag efter. Helt nytt, och fantastiskt härligt.

Vi vet vad som är bäst för Frida. Det gör inte avdelning 334. Jag önskar att fler vågade strunta i sjukvårdens goda råd om näringsdrycker och kaloriberikningar. Det stjälper mer än det hjälper. Så det så.

Det kommer säkert att komma något mer inlägg om mat och vikt när det gäller Frida, men vi är i alla fall vid slutstationen på den här matresan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!