27 oktober 2013

Galla.

Det här med miljömedvetenhet, det är viktigt för mig. Jag köper, i största möjliga mån, ekologisk mat, rättvisemärkt när det finns. På vissa områden har jag dock stor förbättringspotential, t ex tvättandet. Jag använder visserligen Svanen-märkt och Astma -och allergiförbundets märkta tvättmedel och sköljmedel (jag vet! man ska inte använda sköljmedel, och jag börjar minska ned konsumtionen!), men när det kommer till fläckborttagning har jag använt den där rosa flaskan som börjar på Va... Och jag gillar det inte. Jag gillar inte att jag är så bekväm av mig, att jag väljer den för att det "bara är att spraya på" och för att den finns på stormarknaden där vi bor. Jag överdoserar dessutom. Sprayar hej vilt.

Men. Nu har jag tagit tag i saken och investerat i galltvål. Både fast och flytande. Och det funkar så fantastiskt bra! Den hårda tvålen har jag till fläckborttagning innan tvätt. Man blöter plagget lite och gnuggar på lite tvål. Och det funkar! Jag fick till och med bort en svart oljefläck på min gula fleecejacka! (Fleece är ju ett annat material som man numera vet inte är bra för miljön, och som jag kommer att ta mig en funderare på huruvida jag kommer köpa igen.) Den flytande galltvålen använder jag som förtvättmedel till riktigt smutsig tvätt. Funkar också super. 

Så, det var veckans miljötips från mig. Håhåjaja, pretto, pretto. 

4 kommentarer:

  1. Jag har olja på min gula houdini... kanske kan galltvål vara värt ett försök på den? Och ja, den är ju fleece. Vet att fleece inte är bra men åh så varmt/smidigt/funktionellt det är. Fast finns ju fina ullkläder nu också... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, prova! Men vad är det med dessa gula houdinis och olja? :) Ull för vuxna och så kanske man kan köra fleece till kidsen men be dem att inte smutsa ner sig så att de inte behövs tvättas... eh.

      Radera
  2. Visste inte det där med fleece. Har precis köpt två fleecefiltar... Fast de tvättar man ju (förhoppningsvis) väldigt sällan, så det kanske är liiite bättre än kläder, fast ändå inte bra. Hmm..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju svårt att agera om man inte vet :) Förlåt dig själv och tänk till innan du köper fleece nästa gång... kanske ull i stället. Det ultimata materialet. :)

      Radera

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!