21 oktober 2013

Heeelt normalt.

Jo, den frasen har väl de flesta av oss hört några gånger. Speciellt på bvc. Allt är så normalt.
Min bebis har ont i magen varje kväll.
- Det är helt normalt, det går över om några månader!
Mitt barn har prickar över hela kroppen.
-Det är helt normalt!
Mitt barn hostar så det kräks.
-Heeeelt normalt!
Mitt barn rosslar hela tiden när det andas.
-Jaså, ja, det är helt normalt.

Vi pratade om det, en vän och jag, om att allt är så normalt. Hon frågade om Abbes rosslande andning och jag sa att bvc sa att det var heeelt normalt. Då fick jag en sån bra motkommentar:
"Jamen, bara för att det är normalt så betyder det ju inte att det ska vara så, eller att man inte kan göra något åt det. Det är ju helt normalt att se dåligt, men det betyder ju inte att man inte ska göra något åt det, typ skaffa glasögon."

Och eller hur?! Visst är det så! Det är klart att Abbe inte ska behöva låta som en perkulator när han andas. Det är klart att man kan göra något åt prickarna (sluta med sköljmedel, använda ekologisk hudkräm, lindra om det kliar). Det är klart att man kan få något slemlösande för hostan (varm saft funkar fint) och kanske att bebismagen kan bli bättre med en värmande vetekudde eller mjölkfri kost (hehe) eller så.

Så, nästa gång ni frågar om något på bvc och ni får svaret att det är heeelt normalt, säg "okej, bra, men vad kan jag göra åt det?".

------------------
ps. jag vet att jag har åtminstone en bvc-sköterska som läser bloggen och det är väl på sin plats att säga att jag verkligen, verkligen gillar att ni finns och att det är helt normalt att raljera över er ibland. Helt normalt. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!