11 oktober 2013

Krupp & astma.

Bella väckte oss klockan 4 imorse med orden "Frida är ledsen, jag tror att hon har krupp. Det är nog bäst att ni kommer." 

Och jodå, det var krupp. En mild variant. Och falsk så klart. (Den andra dör man ju av...). Så vi fick en mysig hemmadag idag. Och det är inget större fel på jäntan. Lite hes och lite hostig men pigg och glad. 

När vi nu ändå är inne på ämnet så kan jag nämna att Abbe har astma och vi ska börja inhalera så snart vi har hämtat ut medicinerna. 

Och Bella då. Jo, vi tyckte ju att hennes astma blev lite bättre för ett år sedan men under våren och sommaren har hon börjat hosta väldigt mycket. Hosta när hon springer, när hon äter, när hon blir kittlad. Det var inte bra, tyckte läkaren, så nu har vi rampat upp hennes behandling också. Men - nu kan hon äntligen inhalera själv. 
Jag vet inte vad man ska säga om det riktigt. Det är som det är. Och det är ju tur att de är söta i alla fall. 

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Jaaaa, den gillas skarpt! :)

      Radera
  2. Men förhoppningsvis blir astman lättare med åldern, lungorna växer ju och utvecklas. Jag har haft astma sen 4-årsåldern med två mediciner, flixotide på morgon och vid behov på kvällen (typ vid förkylning) och ventoline vid ansträngning/allergireaktioner. Med åren har ventolinedoserna minskat och av den senaste jag bytte ut hade jag använt 11 doser av 60 (på drygt ett år) och jag blir snart 21 år.
    Så jag hoppas att era astmapatienter också får det lättare i framtiden! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad jag gillar såna här framtidskommentarer! :) Ja, det blir ju bättre. Bella är ju mycket bättre nu än när hon var två och lät som en perkulator hela tiden. Tack för att du delar med dig! Kram!

      Radera

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!