7 december 2013

Flygprinsessor.

Igår, fredag, berättade jag för Frida att hon skulle operera sitt hjärta. Vi har funderat och våndats över när och hur vi skulle berätta. Vi hade tänkt göra det på onsdagen när vi skulle åka hem, eftersom Frida inte skulle till förskolan och säkert skulle undra varför. Det gjorde hon förstås men besvarade frågan själv med ett "är det för att det är så sent nu?" och vi nickade bara. Likadant på torsdagskvällen.

Men så på fredag förmiddag kände jag att det var dags. Hon satt och babblade på om flygprinsessor och nutellamackor. Jag bara var där. Såg på henne. Lyssnade. Log och hummade. Med en klump i magen. Jag ville inte förstöra genom att berätta men jag ville inte heller undanhålla henne en så stor sak längre. Efter att vi hade varit flygprinsessor (jag var flygprinsessamamman), byggt en koja av tvättställningen och gjort en brasa så tog jag henne i famnen.

Jag: Du, Frida, idag är det fredag och om fem dagar ska du till sjukhuset.
F: Ska jag till sjukhuset då?!
Jag: Ja, eller du ska vara där både onsdag och torsdag. På onsdagen ska de göra lite tester och på torsdagen ska du operera ditt hjärta.
F: Jaha, måste jag ta en spruta då?
Jag: Ja, jag tror tyvärr att du måste det.
F: (funderar lite) Okej, men då lovar jag att jag inte ska bli ledsen mamma…
Jag: Men du, då får bli ledsen förstås. Du behöver inte lova det. Vi får se. På onsdagen ska de göra ultraljud på ditt hjärta, som de har gjort många gånger förut du vet. Vi ska vara där hela dagen. Och på torsdagen när du ska opereras då åker vi in på morgonen och sen får du en medicin så att du somnar.
F: Ska jag sova där?? Är du där när jag vaknar då?
Jag: Ja, det är klart jag är. Du ska bara sova medan de opererar. Då går de in i ljumsken med en slang och så lagar de hjärtat.
F: Okej. Vet du! Jag och Lovisa ska vara pepparkakor på Lucia! Det har vi bestämt.
Jag: Okej, det blir ju bra. (och jag hade inte hjärta att säga att det troligen inte blir något Lucia-firande för henne… )

Alltså. Det gick över förväntan och när hon vaknade imorse var det första hon sa "ska jag till sjukhuset idag??!" med glad röst. Lilla fina filur.

6 kommentarer:

  1. Frida fighter filur! Heja Frida. och heja ni andra, det kommer gå jättebra! KRAM!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!!!! Ja, heja, heja!! kram!!

      Radera
  2. Så mäktigt att det är så lätt när man våndats så länge! Barn är sååå coola!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det!! Och det är de! Och aningslösa :)

      Radera
  3. Frida är cool, det här kommer bli bra! Vi håller alla tummarna på torpet för Er!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är hon!! :) jag tror dock att hon längtar mer efter en skonertar :) Kraaam!

      Radera

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!