12 december 2013

Heja naturskyddsföreningen.

Jag gissar att det var många av er som läste Naturskyddsföreningens rapport om gifter på förskolan. Det är en jobbig läsning. Jobbig och nyttig. De har även gjort en checklista för hur förskolorna snabbt kan förbättra sin miljö. Jag har inte tagit upp detta på vår förskola än men det ska jag.

Tidigare har jag mest sett till hur vi kan få det bättre här hemma. Jag fick mig en tankeställare efter att ha läst Underbara Claras inlägg om att Naturskyddsföreningen hade varit hemma hos henne och tagit prover i hennes barnrum. Läs om vad de gjorde och hittade här, och om hur man kemikaliebantar sitt hem här.

Såklart finns det även massor med tips hos Naturskyddsföreningen. Läs om hur du undviker giftiga kemikalier här. Läs flera andra gröna guider här.

Gör det nu. Läs!! Kunskap ger makt. Och vi lär oss hela tiden nya saker och man får förlåta sig själv att man inte visste vissa saker tidigare. Jag tycker att jag lär mig nya saker hela tiden. Till exempel köpte jag t-shirts med tryck i mjukplast på till mina barn i somras, det skulle jag aldrig göra nu.

Mjukplast är bland det värsta som finns, och det finns på så många ställen som man inte tänker på. Kläder till exempel. Och leksaker förstås. Plast från 80-talet är inget vidare. Så min gamla docka åkte nyss ut med huvudet före. Jag kan inte gå och ångra att jag inte har slängt ut den för sex år sedan men jag kan vara glad att jag har lärt mig nu.

Visst, det är skitjobbigt att städa bort massa leksaker som har kostat massor med pengar och som man har fått från nära och kära. Men jämför det dåliga samvetet med det du skulle ha om dina barn inte kan få barn. För att hårdra det. Man måste börja någonstans någonting. Jag börjar nu.

Hädanefter kommer:
  • Inga kläder med plasttryck in i vårt hus.
  • Leksaker i mjukplast kommer att sorteras bort. 
  • Gosedjuren att tvättas oftare.
  • Utklädningskläderna flyttas från sovrummet till lekrummet.
  • Gosedjurslådan flyttas från sovrummet till lekrummet.


Jag skulle vilja byta ut:
  • Allas sängar, i alla fall madrasser. Barnen har skumgummi-madrasser rakt igenom. Inte bra.
  • Heltäckningsmattan i vårt sovrum som vi la in för ett år sedan, och som är gjord i mjukgörande plast, mot en i naturmaterial.


Det jag gör bra idag:
  • Köper till största delen ekologisk (och rättvisemärkt) mat
  • Köper alltid ekologiska (och rättvisemärkta) bananer. Finns det inte, så finns det inte bananer, så enkelt är det.
  • Köper alltid ekologiska (och rättvisemärkta) vindruvor, russin och VIN (vindruvor är asagiftiga och både russin och vin görs av vindruvor…)
  • Köper alltid ekologisk (och rättvisemärkt) paprika. Också asavärsagiftiga.
  • Att barnen har ett separat sovrum där det bara finns gosedjur och böcker.
  • Köper ekologisk hudvård, både till mig och barnen.
  • Köper ekologisk hårvård, både till mig och barnen.
Det här är ett rörigt inlägg för jag har inte allt klart för mig än. Jag vill bli bättre, lära mig mer, åtgärda. Hoppas ni vill det också!! 

Ett medlemskap i Naturskyddsföreningen tycker jag verkar vara en alldeles fantastisk julklapp. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!