12 december 2013

Hur gör ni?

Apropå inlägget nedan, om miljögifter och kemikaliebantning, hur gör ni? Vad tänker ni på? Var har ni nyligen lärt er? Vad struntar ni i? Köper ni ekologiskt? Varför/varför inte? Plastbantar ni? Använder ni i största mån naturmaterial? Hur tänker ni?

Jag tycker att det är väldigt, väldigt svårt att veta var jag ska dra mina gränser. Vad som är värst och vad som är okej. Även om jag hoppas att allt som skrivs är överdrivet och skrämselpropaganda, så tror jag inte att det är så. Jag tror att det är precis så jäkligt som de skriver. Och jag tror att det är dags att vi börjar inse det och göra något åt det. Även om det är svårt.

När jag kom ner efter att ha skrivit inlägget möttes jag av min stora coreboll i vardagsrummet, såg mitt nya träningsgummiband, noterade alla köksredskap i plast, öppnade lådan med alla gamla plastburkar som vi har som matlådor, såg pärlplattorna vi strykt och har som underlägg, såg pärlor och paljetter i barnens rum, och nu ikväll gnagde Abbe på den gamla spjälsängen och då funderade jag på hur mycket bly det är i den färgen…

Det är skitjobbigt. Det är det. Men jag vill bli bättre. Jag vill inte hålla på och fundera, jag vill börja agera. Nu ikväll har jag surfat nappflaskor i glas och sportflaskor i stål.

Jag har dessutom äntligen gått med i Naturskyddsföreningen och sponsrat 100 kr extra till arbetet att rensa bort miljögifter i förskolan. Jag har frågat på förskolan om hur de ser på rapporten, men ingen visste så jag ska lägga frågan till högre instans.

Jag har börjat min resa nu. Med väldigt små, men bestämda steg. Häng med du också! Berätta vad du gör! Inspirera mig gärna!!

7 kommentarer:

  1. Fantastiskt inlägg! Har helt missat att läsa på Naturskyddsföreningens hemsida, utan har sett spridda varningar på olika amerikanska sajter om tex besprutning i jordgubbar. Brukar köpa fryst mango för att ha i smothien, men de frysta bären ger mig en del ångest. En kollega blev allvarligt sjuk efter att ha ätit frysta hallon på hotell. Vi plockar våra blåbär i släktens skog i Finland och fyller frysen.
    Vi handlar alltid ekologiskt när det går, även fast det ibland kostar fyra gånger mer, men kostar det så smakar det. Sen undrar jag över socker & salt, bleks de på riktigt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen, eller hur?! Hade hoppats på fler inspirerande svar men... jaja, mänskligheten behöver lite tid ibland ;)
      Ja, frysta bär är svårt... och är det någon mening med att köpa ekologiska blåbär?? vi gör det oftast ändå men jag undrar liksom. Plocka egna och fylla frysen skulle jag också vilja...
      Blekt socker och salt... det har jag missat... Det ska jag kolla upp. Annars har jag provat kokossocker och det funkar fint! :)

      Radera
  2. Hej! Bra att du peppar för även denna så viktiga fråga.

    Vad jag gör, som du en del men skulle kunna bli bättre. Jag är vegetarian sedan ett antal år tillbaks av främst klimatskäl, köper stor del ekologiskt (är dock bortskämd med en mycket bra matbutik och nu när vi flyttar i vår kommer det bli betydligt svårare :C ) Använder såpa, miljömärkta parfymfria tvålar, träredskap etc i köket, emaljerade grytor eller gjutjärn. Jag förvarar i plastbyttor men hettar aldrig upp dem (tolkar det som om plast 2, 4 och 5 är ok). Vi har förmånen att få mycket ärvda kläder så jag kan komplettera med ekologiska utan att bli ruinerad (ska tipsa om att Lindex har en hel del ekologiska kläder, iaf för mindre barn till samma pris som övrigt sortiment, suveränt). Jag reser inte utomlands längre, iaf inte lika ofta bara för att det är trevligt, tröskeln har blivit betydligt högre. Men visst kör jag bil, även om jag tack och lov kan åka kollektivt/cykla till jobbet/förskola. Jag tycker att det svåraste är hemelektonik och leksaker. Visst ska plaster vara märkta men det är stört omöjligt att få reda på vad leksakerna innehåller. Vi har tex massor av lego, men det är en suverän leksak utan trämotsvarighet vad jag vet. Absolut skulle det kunna bantas en hel del bland leksakerna, det har jag dock svårt för. Hur som försöker vi hinna tvätta kläder och leksaker innan det tas i bruk. Men hur lätt är det att styra julkaoset som stundar tex.. Summa sumarum är detta ett ämne som är viktigt för mig och jag har kommit en bit på väg men det finns mycket mer jag skulle kunna göra.

    Förskolan däremot har man ju ingen kontroll över alls, usch, och där spenderar de hela dagarna. Näe, tack och lov att det kommer upp på tapeten och förhoppningsvis leder till kravmärkta förskolor, det borde vara självklart, men ekologisk mat på förskolor är ju inte ens det självklart, suck.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Jag tänkte på det där med plastredskap i köket. Vi har bara en teflonpanna, eller vad det nu är... (med beläggning men nyare än teflon tror jag), och ändå har vi i princip bara plastredskap! Helt onödigt. Så nu har jag letat fram några gamla träskedar som jag har börjat använda i stället.
      Jag har inte full koll på plasterna men jag tänker att de vanliga inte är BPA och ftalat-fria, om det inte står, och då är de inte okej, egentligen. Och sen undrar jag om de som är fria från BPA och ftalater ändå är okej...
      Resa utomlands är något vi tydligen inte kan avstå ifrån. Vi har klimatkompenserat ett par gånger men måste absolut bli bättre på det. Och vi kör bil, dagligen. Hu.

      Vegetarian är något jag skulle vilja att jag ville vara... Vi försöker verkligen bli bättre och vi köper enbart ekologiskt kött. Men ändå. I år har vi haft i snitt en veg-middag i veckan, tror jag. Vi får höja till två stycken nästa år. Pannkakor till exempel :)

      Radera
  3. Hej igen. Ett tillägg.. Apropå ekologiska blåbär, honung är en sån produkt som jag inte köper ekologisk. Oftast är den från långtbortistan och då kan det ju inte vara sämre att handla den från lokalt håll istället, utan märkning. Bin är ju bin, eller?..

    Nåt annat gällande matvaror är att tragiskt nog är det en ansenlig del av våra ickeekologiska varor som är de som vår treårig äter, de som är istället för mjölk. Havremjölk t.ex. finns både eko och icke, men den ekologiska är då inte kalciumberikad varvid poängen med att använda den är ju helt körd. Känns som man är trängd i ett hörn där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Går det inte att kalciumberika från annat håll - kosttillskott? Kalciumet i sig är ju ändå inte ekologiskt gissar jag :)

      Honung... ja. Det kan inte vara något med att de klimatkompenserar frakt eller så? Eller att oekologiska blåbär besprutas efter skörd för att hålla bättre? Jag vet inte...

      Jag tycker att du gör jädrigt många bra saker! Heja, heja!!! Och tack för att du tog dig tid att skriva och peppa om det!! Jag ska fortsätta skriva om detta och hur det går för oss tänkte jag. Kram!!

      Radera
  4. Han får tabletter men det är bättre att sprida ut det över dagen, lättare att tillgodose sig. Kanske finns det i flytande form så man kan blanda i det lite lättare.. hmm..

    Angående resor å så, för mig är det inte någon direkt uppoffring att avstå från flygresor, inte heller att vara veg. Man ska göra det som är lätt och inte ha dåligt samvete för det man inte gör, utan det som känns bra för en själv. Då blir det av. Allt man gör är bra! Att minska köttmängden och välja ekokött är suveränt bra, vilt är ju finfint. Men det allra viktigaste är egentligen att äta upp den mat man handlar och inte slänga bort oavsett om det är eko eller inte. Det lilla man gör ofta gör i längden större inverkan en enstaka händelser. (Ska man en ändring är det inte julskinkan en gång per år som ska bli ekologisk utan kaffet till som dricks var dag så att säga.) Kram!

    SvaraRadera

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!