15 februari 2014

Fotoredigering.

Igår kväll när barnen somnat fick jag några timmar med egen tid. MakeN var ju i Köpenhamn så det fanns inte mycket annat än datorn som lockade. Och dessutom. Jag älskar ju att sitta här. Igår tog jag tag i något jag längtat efter. Att lära mig lite nya fotoredigeringseffekter. Här finns det många bra tips.

Igår lärde jag mig bland annat att göra tilt-shift-effekt. Man skapar en slags Lilleputtkänsla över ett landskap. Bilderna är inte perfekta men blev ganska coola tycker jag. Om du klickar på dem får du se dem i helhet och då blir det förstås bättre.



 Jag testade även en variant på vänd-dia - cross processing - och tycker att det passade väldigt bra på den här bilden.

3 kommentarer:

  1. Coolt! Förstod inte det där med vänd-dian men det är en fin bild! Så tydligen passade det bra! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tydligen så kallades det så när man "förr i tiden" framkallade och la ner filmen i fel färgvätska. Det är ju rätt färger men ändå fel.

      Radera
  2. Hej! Jag har ett litet problem (stort egentligen men det låter bättre att skriva litet... : ) kanske är du den rätta att fråga? När jag för över mina redigerade bilder till min blogg så försvinner en del av redigeringen och bilden blir mycket sämre. Trist. Har du haft något liknande problem? Tips?
    Tack på förhand, Sanna

    SvaraRadera

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!