18 mars 2014

Bara barn.

Jag skrev ju tidigare om färger och att pojkar borde bli mjukare, i stället för att flickor ska bli tuffare. Det är ju bara en del av kakan. Det jag egentligen vill är ju att alla ska få vara barn. Inte flickor. Inte pojkar. Barn. Bara barn. 

Jag försöker uppfostra mina ungar till att våga ta för sig men också till att vara ödmjuka och kunna säga förlåt. Jag vill att de ska våga visa ilska och få vara förbannade. Jag vill förstås att de både ska lära sig att ge kärlek och ta emot kärlek. Jag vill att de ska få visa alla känslor de har. Jag vill ge dem chansen att lära sig att klättra i träd, spela fotboll, brottas, pussla, pärla och kasta långt. Jag vill att de ska få känna att de har all rätt att vara högljudda, bullriga, tysta och busiga. Jag vill att de ska vara bekväma i både kjol, klänning, jeans och snickarbyxor. Jag vill att de ska bli behandlade på samma sätt oavsett hur de klär sig. 

En del av mig jublar när Bella en dag i höstas kom hem och konstaterade: Mamma, jag vill inte ha den här kjolen mer, jag kan ju inte klättra i träd när jag har den. 

Vi hade köpt kjolen tillsammans. En röd, fin från Villervalla. Den ligger nu långt inne i garderoben. Kanske att den kan plockas fram vid något tillfälle då det inte behöver klättras i träd, eller upp på andra saker. Jag vet inte. Men jag är så glad att hon upptäckte det själv. Att alla kläder inte funkar lika bra när man är i full färd med att pröva sina färdigheter.

En annan sak som gjorde mig glad var när vi tittade på blocket häromveckan. Ungen växer ju och behöver en ny cykel. Vi tittade och plötsligt utbrast hon: P- o -j -k - cykel... Det står pojkcykel? Varför står det så? 

Ja du lilla skruttan. För att den var svart? Vi konstaterade att det var oerhört knasigt och surfade vidare. 

2 kommentarer:

  1. Noah undrare ifall det finns tjuvar som är tjejer. Mycket intressant fråga. Man hör aldrig talas om läskiga eller kriminella tjejer...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, det finns allt en del läskiga typer. Jag hörde en dokumentär om kvinnofängelse, de var inte helt oskyldiga. ;)

      Radera

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!