19 mars 2014

Första gången.

Jag vet inte hur många gånger jag har sagt: Det här är faktiskt första gången som jag inte oroar mig för Fridas matsituation/vikt. Väldigt många är det i alla fall. Väldigt många första gången. Det slog mig igår när jag chattade med några Knapphålsmammor. Då skrev jag: "Men för första gången så är jag helt säker på att hon kommer att hämta igen det där utan problem." Apropå att Fridas vattkoppsperiod och att hon kräktes i fredags natt.

Sen tänkte jag efter. Och kom på att jag har skrivit det så många gånger. Precis när Frida kommit ur sondberoendet med hjälp av NoTube, när vi klarat första sjukdomen efter NoTube, när vi klarat första kräksjukan, när vi klarat första månaden utan supervällingen...

Det är förstås grader i helvetet, på väg upp ur helvetet alltså. Och det som jag känner nu; att vi är precis som vilken småbarnsfamilj som helst. Det kanske bara är sant för mig just nu. Kanske finns det ännu en nivå på stegen uppåt. Kanske kommer det kännas heeeelt normalt när vi inte har köpt en enda Nutella-burk på ett helt år. Jag vet inte jag. Vi får se.

Hur som helst. På tisdag är det dags. Hon kommer inte vara sitt fetaste jag. Men det spelar ingen roll, för operationen kommer att gå att göras ändå. Och jag kan inte göra något åt vikten.

Det slog mig också att jag så smått gått och väntat på att Frida ska bli tjock. Eller i alla fall lite mjukare. Att vågen ska göra ett skutt uppåt. Men, det är ju faktiskt inte realistiskt. Frida har hittat sin kurva och den följer hon. Och bara det är ju alldeles tillräckligt. För första gången börjar jag fatta ett och annat. Så det så.

2 kommentarer:

  1. Du är klok du. Jag är några steg efter dig när det gäller matoron men jag jobbar på att komma ifatt.

    Att du gått och väntat på att Frida ska bli tjock är inte så konstigt. Sjukvården har hela tiden krävt det. De har sagt det så många gånger att det blivit någon form av sanning. Alla barn blir inte tjocka och det är så det ska vara. De som är inte är det mår bra ändå. På sina egna kurvor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjock är norm i mitt huvud... trots att det just nu bara är Abbe som är tjock i familjen :)

      Radera

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!