6 mars 2014

Kemikaliebantningen, del 2.

Jag skrev innan jul om att vi börjat tänka på det här med att kemikaliebanta vårt boende, efter att jag läst om detta på Underbara Claras blogg och Naturskyddsföreningen. Jag frågade också hur ni tänker och fick intressanta svar.

Vi gjorde ju en grov rensning då och tog bort 80-talsleksaker, leksaker i mjukplast och plastleksaker som barnen inte skulle sakna. Vi gjorde detta när barnen sov och jag kan (tyvärr) erkänna att de inte frågat efter en enda sak som vi rensade bort. Så är det när man har för mycket av det goda.

Hur som helst. För ett par veckor sedan tog vi tag i del två. Den här gången fick barnen vara med och rensa. Vi hjälptes åt. Alla leksaker i plast som inte var CE-märkta åkte till Emmaus. (Jag vet att man kan diskutera huruvida det är moraliskt rätt att ge bort sina dåliga leksaker till någon annan men jag resonerar som så att de är i af lite mindre dåliga än nya, eftersom de är begagnade och de som köper kanske inte har det här som sitt största bekymmer i världen.) Det blev en hel del kan jag säga.

Jag mailade även Skrållan och frågade vad hon var gjord i för material. Tyvärr visade det sig vara i PVC och med mjukgörande ämnen (ftalater). Visserligen godkända sådana, men den fick också lämna hemmet. Frida fick dock en superfin Walldorf-docka i födelsedagspresent som älskades från första stund. Hon heter Freja.

Jag har rensat i, i stort sett, hela huset. I badrumsskåp (gammal hårspray, parfymer, dåligt smink..), i köket har vi bytt ut stekspadar, vispar, pastaslevar till rostfritt, plastbunkar har bytts ut till rostfria sådana, vattenkokaren har uppgraderats till en i glas. Jag har tvättat kuddar, täcken och filtar. Fick tyvärr kasta ut två jättefina Viola Gråsten filtar i ull eftersom de är indränkta i malmedel. Mothproofed for life. Inget vidare.

Jag har gått med i några olika grupper på Facebook där man får massor med bra tips; Plastbanta, No Poo, Ekomodern...

Och jag har slutat med sköljmedel!! Jag fick många reaktioner på att vi använde och har tagit det till mig. (Till mitt lilla, ynka försvar vill jag bara säga att det var parfymfritt sköljmedel från Änglamark... men ändå.) I stället har jag börjat tillsätta äppelcidervinäger, man tar 1 del äcv och 2 delar vatten, fyller upp nästan hela facket och mmmm... Det luktar så himla fräscht och gott!!! Och blir mjukt. Jag har även fått tips om att ha i lite ättiksprit!!

Vi har även börjat med eko-blöjor. Har provat Attitude och Naty hittills. Precis lika bra som Libero. Jag har bytt mensskydd till ekologiska varianter, Renée Voltaire och Natracare, som också funkar precis lika bra, eller faktiskt bättre, än de vanligare varianterna.

Vi kommer att köpa enbart ekologiska kläder till barnen. De har alldeles för mycket kläder idag, det blir ju lätt så när man köper billigt... Skor känns svårare. De slits så väldigt men vi ska se vad vi hittar.

Det är massor kvar att göra, fortfarande. Men nu känner jag att vi verkligen har kommit igång. Vi är medvetna nu. Och problemet med att man blir medveten, är att man blir så jävla medveten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!