11 mars 2014

One-liners.

Alltså. Jag är inte känd för att tänka innan jag talar. Jag är mer känd för att prata först och sen tänka. Så jag tänkte att jag skulle bjuda er på några av mina egna favoriter i one-liners.

En kärlek från gymnasietiden
Han: Säg något snällt, annars lägger jag på.
Jag: Eh... Du är inte så tjock som du ser ut!! Eller, alltså... Jag menar, du är tjockare än du ser ut!! Eller, nej...
Han: klick.


På en lunchrast på jobbet
Jag: Men, du kan väl för helvete inte använda den där micron!! Hör du inte hur den låter???
Personen i fråga vänder sig om och ser frågande ut.
Jag: Eh... hej, jag heter Anna. Du är ny här va?


Första dagen på högskolan i Luleå
Jag: Hej...
Ser att personen i fråga pratar i mobiltelefon. Det här var 1996 och mobiler var inte vardagsmat, speciellt inte för studenter. Hon avslutar samtalet.
Jag: Jaha, är du en sån där yuppie??

Personen i fråga blev ändå min bästa kompis och vi har hängt ihop sedan dess. :)


Första dagen i ny klass i Luleå.
Vi ska dela in oss parvis och jag ser mig omkring och siktar in mig på en lång grabb.
Jag: Ska jag vara med dig? Eller har du kanske egna kompisar???
Han: Eh... nej, vi kan vara.

Och, idag är vi än. Det var makeN. Klart han föll som en fura av den öppningsrepliken.


Till en bankman
När vi köpte vårt hus sålde jag en massa aktier. Bankmannen råkade skriva fel summa som jag skulle få ut. Han skrev en summa som var betydligt högre än den faktiska. Han bad om ursäkt när det uppdagades.
Jag: Jaha??! Men, det här betyder ju att jag kommer att kunna bjuda typ tio personer färre på mitt bröllop.
Han: Eh... ja.
Jag: Ja, så jag antar att du är en av dem som inte får komma.


Till en kund på konsultfirman
Vi har precis satt oss i min bil och det är vinter.
Jag: Vill du ha stjärt?
Han: Eh...?
Jag: Hm, oj... jag menar.... vill du att jag sätter på sätesvärmen?


Till ekonomichefen
Han: Jamen, jag tycker ändå att du borde fortsätta jobba i Norge. Man kan ju inte bara sluta ett uppdrag sådär.
Jag: Jamen, jag orkar inte med veckopendlingen. Det blir för jobbigt.
Han: Jaha, men jag har då veckopendlat i flera år. Jag har till och med dagpendlat mellan Stockholm och Linköping under en lång period.
Jag: Jaha! Men nu är ju du skild också. Eller hur????!


Det här är de jag kommer på på rak arm. Det finns nog ett gäng till. Kan alltså bli en del 2 på denna.

8 kommentarer:

  1. Hahaha! Nu går jag och lägger mig skrattandes.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I like that! :) Hoppas du sov gott.

      Radera
  2. Du missade one-linern till kunden i Lidköping när konsultchefen talade om dig som ung och du genast fyller i med "...begåvad och vacker".

    Sen har vi ju min favorit om att sitta med knäna ihop när man bär kjol ;)

    En kollega berättade idag att hon på ett möte idag hade haft en ofokuserad mötesdeltagare som högt och tydligt hade annonserat att han var tvungen att "gå och slå en båge" mitt i hennes genomgång, och att hon då lite torrt hade replikerat "eller kanske behöver du dra en kabel?!?". Att höra detta bjöd mig på dagens garv och jag tänkte genast på dig och dina one-liners . Kram på dig roliga Anna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, en kollega i min smak! Jooo, det finns ju lite att ta av om man säger så. :)

      Radera
  3. Stjärt var ju jobbigast! Härligt att varit yuppie./C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, stjärt var lite jobbig... Yuppie var mer okej :) Mobiltelefon och världens största och lockigaste hår. Kommer du ihåg att du alltid var så himla varm i nacken? :)

      Radera
  4. Men jag har inte läst det här förrän nu! Asgsrv. Vill du ha stjärt? Fniss!

    SvaraRadera

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!