21 mars 2014

Prislopp.

Frida har väldigt bra/stor/god/rymlig fantasi. Hon spelar i en helt annan liga än vad Bella någonsin gjort. Och jag för den delen. Frida har låtsaskompisar, låtsasmammor, låtsaspappor, låtsashundar... Alla har namn. Låtsaspappan heter tydligen Igor (efter bästa kompisens pappa) och idag pratade hon om Robina, som var en ny låtsaskompis. Lillebrorsan heter Elton och mamman hette Anna. Freja är dockan, Selma är gosehunden och käpphästen heter Blom. Hon leker med både gosedjuren och låtsaskompisarna och hittar på historier om vad de har gjort.

Hon har ord som jag inte vet vad hon har fått ifrån. Till exempel så kallar hon stället där vi kalasade efter Abbes dop för "videloppet". I veckan har hon även pratat om "prisloppet". Hon har bestämt att vi måste vara med på det. Hon har gjort i ordning fyra kuddar på övervåningen som vi ska sitta på. Vi har duckat från det här med en mängd olika ursäkter men idag vid läggning så var det dags. Det är bara Frida, Abbe och jag hemma. De andra två har åkt på galej. Abbe hade somnat så Frida och jag fick lite egen tid.

Frida bestämde att vi skulle ha på oss varsin ring på oss och så gick vi upp och satte oss på kuddarna.

F: Okej. Nu kan du ta av dig ringen. Lägg den på filten.
Jag: Okej. Vad ska vi göra nu då?
F: Nu ska vi säga vilka djur det finns i naturen. Du börjar.
Jag: Aha,  okej. Igelkott.
F: Mmm, leopard.
Jag: Ekorre.
F: Tiger.
Jag: Älg
F: Noshörning. Nu kan du sätta på dig ringen igen.
Jag: Björn.
F: Eh... leopardunge.
Jag: Isbjörn.
F: Eh... isbjörnunge. Okej, nu ska vi prata om sommaren istället. Vilka färger finns det på fjärilar?
Jag: Gul.
F: Röd och blå. Nu måste du säga två.
Jag: Hm, brun och vinröd.
F: Ja! Och vinblå och vingul. Nu kan du ta av dig ringen igen.

Ja, så avverkade vi även våren och pratade om jordgubbstårtor. Det var det som var prisloppet. Hon kan verkligen konsten att babbla den ungen. Och det är fantastiskt att få vara med i alla tankar och allt som rör sig runt henne. Fyraåringar må vara besvärliga med allt sitt självständighetstjofräs men oj  vad de är häftiga att vara med.

6 kommentarer:

  1. Låter ALLDELES underbart!!

    SvaraRadera
  2. Vad härligt. här har 3.5 åringen ett eget slott med drakar, fladdermöss, låtsaskompisar och familj. Det är alltid spännande att få höra om denna egna värld.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, visst är det fantastiskt! Man borde ha videokameran på heeeela tiden. Just nu i af. Eller alltså, inte just nu. Nu sover hon ju. Det kan hon ju få göra i fred. :)

      Radera
  3. Fnissar och önskar att jag hade kunnat vara med på prisloppet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får försöka ordna ett prislopp hos Carlssons innan vi åker :)

      Radera

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!