15 juni 2014

Ensam.

Jag är på väg hem från en helg i Uppland. På tåg. Ensam. Alltså, det är fler här, men jag är ensam. Utan familjen. MakeN och kidsen har precis kommit fram till farmor & farfar. Vi tog sällskap norröver i torsdags kväll. Vi kom iväg för sent, mitt fel, i torsdags och i stället för en mysig kväll hos min syster i Skultuna blev det bums i säng på ett hotell i Täby. Sovmorgon på fredagen gjorde att vi nästan missade hotellfrukosten. Familjen släppte av mig i Uppsala och fortsatte norrut. Deras första anhalt var bästisarna i Invik. Mitt första stopp var en sjukgymnast som skulle hjälpa mig med mina delade magmuskler. Mer om det senare.

Fredagseftermiddagen ägnade jag åt att känna mig cool genom att sitta på ett mysigt fik och redigera bilder. Det var foton på några av mina kollegor som jag fotograferade för någon vecka sedan. Jag tycker alltid att det låter så mysigt, fritt och coolt att hänga på ett fik hela dagen och jobba. Så, nu har jag testat det. Och jag gillade det. Kände mig fri, och cool förstås. :)
På kvällen fick jag träffa en kompis från förr och mysa med hennes familj i några timmar innan jag drog vidare till en annan bästa vän. Min fnissigaste vän. Herregud vad vi kan bryta ihop och garva så att tårarna sprutar och magen krampar. Vi har ägnat helgen åt det mesta och ingenting. Lite träning, mycket prat, lite shopping, massor med god mat och förstås en hel del fniss.

Nu sitter jag alltså på tåget hem. Till tomma huset. Det finns en ort med ett namn som förknippas med det jag känner. Njutånger. Det ska bli otroligt skönt med massor av egen tid. Tid att träna, sova, träffa vänner. Utan att behöva ta hänsyn till någon annan än mig. Men jisses vad jag kommer sakna oljudet. Skratten, skriken, bankandet. Kramarna. Närheten. Stunden när de just har somnat och vi andas ut, omedvetet, makeN och jag.

Men. Mest ska jag förstås njuta. Och längta lagom. Sakna lite.

Direkt när jag kommer hem i eftermiddag ska jag iväg och fotografera en barnfamilj. Imorgon ska jag bjuda bokcirkelvännerna på kvällsfika och på onsdag ska jag iväg och träna multisport för första gången.

Däremellan ska jag jobba både på mitt riktiga jobb och på mitt egna jobb. Förutom fotograferandet så håller Annie och jag precis på att färdigställa ännu en bok. Den heter Lillasysters hjärta, och vad den handlar om kanske ni kan föreställa er. Den första boken, Gul morgon, har blivit refuserad från de förlag vi skickade den till men nu tar vi nya tag. Alldeles nyss skrev jag dessutom klart första versionen av en tredje bok, som jag ska skicka till henne i veckan. Herregud, ibland är jag minsann kreativ och driftig. Jojo.

2 kommentarer:

  1. "Ibland är jag kreativ och driftig" skojar du, du är ju VÄRLDENS kreativaste och driftigaste!! Längtar tills era böcker blir accepterade och tryckta så att jag kan köpa :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha. Tack :) Hann du aldrig få köpa någon "Gul morgon"???

      Radera

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!