21 juni 2014

Magmuskler, del 2.

Japp, och fler delar kommer det att bli.

För ungefär fyra månader sedan skrev jag om min mammamage. Jag var då ganska positiv och tyckte att jag märkte att det hade blivit bättre. Att glipan, diastasen, hade blivit mindre. Men, njae, det var nog egentligen mer hur jag ville att det skulle vara. Alla andra var ju så nöjda med Mammamage och deras magmuskler gick minsann ihop. Jag ville tro att det gällde mig med.

Men. I själva verket hände det nog inte så mycket. Typ ingenting. Mer än att mina yttre magmuskler blev starkare. Det var nämligen de som fick jobba.

Jag var hos en sjukgymnast/PT på gymmet där jag brukar/brukade träna och hon var duktig men hade ingen erfarenhet av delade magmuskler. Jag fick några tips på övningar men kände att jag ändå inte kunde lita på att det var rätt, eftersom jag var hennes första mammamage-kund.

Jag började om på mammamage-appen och tänkte att det skulle göra susen. Men, jag märkte ingen skillnad och tappade sugen.

Men så fick jag nys om en tjej i Kungsbacka, en naprapat, som hade gått utbildning hos Katarina - grundaren av Mammamage.se och appen. Jag bokade tid hos henne och åkte dit första gången precis när vi kommit hem från Hawaii.

Johanna heter naprapaten och hon var väldigt duktig. Hon hade erfarenhet och kunskap. Hon filmade min mage, när den var avslappnad och när den var aktiv. Ja, det är skitjobbigt att se bulldegen i avslappnat tillstånd. Men. Det får gå.

Jag fick tipset att tänka till angående mat och undvika sådant som gör mig gasig. Sen gick vi igenom övningarna och det visade sig att jag tagit i för mycket. Jag hade återigen kopplat ur de djupa magmusklerna för att låta de yttre ta över. I stället skulle jag börja med att spänna bäckenbotten och sen bara dra in magen nedanför naveln till precis innan de yttre magmusklerna slår till. För mig innebär det en minimal spänning. Det var supersvårt i början. Nu har jag koll på det och jag aktiverar det mer i vardagen. Fast fortfarande tror jag att jag aktiverar de yttre när jag är omedveten. Men, mer bäckenbottenspänning så ska det nog ge sig.

Det var det andra. Det första var ju kosten. Johanna förklarade det som att om magen är spänd så blir det mycket svårare att träna de inre musklerna, eftersom de är uttänjda. Jag bestämde mig för att prova glutenfritt eftersom jag märker att jag blir extra gasig av bröd.

I två veckor åt jag glutenfritt och tränade med mammamage-appen på första nivån. Jag tränade varje morgon, innan frukost, eftersom magen är som plattast då. När jag var på återbesök hos Johanna filmade hon igen och visade upp det samt filmerna från första gången. Det var stor skillnad!!! Både när det gäller kontroll av de inre musklerna och putigheten. Även glipan hade minskat från tre fingrar i bredd, till två, och lite även på längden.

Jag tränar fortfarande i princip varje morgon men jag har gått tillbaka till att äta gluten. Just för att jag märkte skillnad på att äta glutenfritt. Jag märker att jag får mer gaser nu. Så jag har bokat tid hos distriktsläkaren i nästa vecka och tills dess att jag i af lämnat blodprov så "måste" jag äta gluten. Annars blir liksom inte provet rätt.

Och så har jag ju varit på mer magmuskeläventyr, i Uppsala. Men det får bli i nästa del. För där finns det lite spännande saker att berätta. :)

3 kommentarer:

  1. Så bra att du har fått proffshjälp! Spännande att läsa uppföljningen. Kram

    SvaraRadera
  2. Jag kom av mig helt i och med Hawaii-resan. Har nu börjat om igen från början. Skulle behöva proffshjälp jag med, även om det innebär att få magen filmad. Bra att du fått hjälp som funkar! Vill höra mer om "magmuskeläventyret". :)

    SvaraRadera

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!