22 juli 2014

Alla kan tälta.

Jag följer ju en blogg som heter Alla kan träna. Och eftersom jag just nu är mitt uppe i träningen för Lidingölopp, bland annat, så läser jag väldigt gärna hennes blogginlägg och jag taggar många av mina träningsbilder med #allakanträna. 

Det här med tältning har ju varit en tröskel för mig och makeN att ta oss över. Det har känts jobbigt, besvärligt, krångligt, obekvämt... Jag skrev ett inlägg i vintras om att jag ville bli lite mindre bekväm. Så i sommar har vi tagit ett steg i rätt riktning. Vi har lånat ett tält av farmorn & farfarn. Ett alldeles bedårande tält med ståhöjd och plats för fyra personer, varav två mindre, och en resesäng. 


Första natten tältade vi utanför mormorn & morfarns hus. Det kändes tryggast så. Om det t ex skulle börja regna. För hur fantastiskt tältet än är, så är regntätt inte en av egenskaperna. 

Dagen efter tältade vi på en camping utanför Kivik och det var väl där någonstans jag kom på hashtaggen #allakantälta. :) Så, om du, som vi, vill bli lite mer obekväm, låna/köp/leta fram ett tält och ta med familjen ut och häng på hashtaggen. 

Vi har hittills kört väldigt enkelt och så bekvämt vi har kunnat. Vi har köpt ett tjockt liggunderlag, 7 cm... och vi äter all mat ute. Trangia känns inte aktuellt med Abbelito just nu. Hrm. Det får vi ta nästa sommar, eller den efter. Så vi lyxar med hotellfrukostar eller vad vi  nu hittar.

Men, vi gör det. Vi sover i tältet, alla fem. Myser. Trivs. 

Och att sätta upp ett tält är numera ingen konst... speciellt inte med ett par stjälpredor i närheten...




Senare den här veckan ska vi ut och tälta här längs Höga kusten med min syster som kommer upp. Det ser vi fram emot!! 

8 kommentarer:

  1. Japp, alla kan tälta! Jag har till och med fått med mig maken på ett par dagars camping i Bohuslän :-)
    /Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul!! Heja, heja!! Kör ni också med tjocka liggunderlag? :)

      Radera
  2. I love the hashtag! Mindre bekväma i livet, det ska vi också bli :)

    SvaraRadera
  3. Imponerande men jag har ingen önskan/längtan att bli mindre bekväm (än). /Charlotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) det handlar mycket om att inte tycka saker är krångliga, och därför inte göra det. Oj, vilken svår mening jag just skrev. Jag vill alltså göra saker, även om det är krångligt. För att det i slutet oftast är värt det. Kram!

      Radera
  4. Det är jättemysigt att tälta med familjen, vi är extra bekväma och kör med 40 com tjock luftmadrass, värmefläkt så det inte blir kallt och fuktigt och det gör att vi kan bädda med våra vanliga täcken istället för sovsäckar! Kanske lite fusk ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så länge man tältar så är inget fusk! :) Ni är rutinerade bara!

      Radera

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!