21 juli 2014

GF.

Jahaja, det verkar som att det kommer bli glutenfritt i livet för mig framöver. Läkaren ringde för någon vecka sedan och meddelade att mitt värde var lite för högt för att det skulle vara normalt. Jag väntar nu på remiss till en gastroskopi. Vilket tydligen inte ska vara det roligaste och mysigaste man får vara med om i livet.

Så, just nu äter jag så mycket gluten jag bara kan... (man ska inte sluta med gluten förrän efter gastroskopin, i annat fall kan det vara svårt att se hur stor skada det är, om jag förstod det rätt). Jag har frossat i våfflor, bullar, bröd, kakor för det här är nog sista sommaren med det. Skönt att få lite tid att vänja sig på, för det blir helt klart en omställning.

Från att få välja fritt vad man vill ha till att få på sin höjd valet mellan en kokostopp eller inget alls. Men. Det tar vi sen. Nu tar vi allt. Smask, smask.

4 kommentarer:

  1. Nämen ojdå! Ja, en omställning indeed men det finns massor med gott utan gluten - vi har hittat mycket sen Tyra (brorsdotter) blev diagnosticerad för 8 år sen! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut finns det mkt glutenfritt och gott. Mandelmjöl är ju en höjdare t ex. Men, världen utanför vår tycks inte ha fattat det, än ;)

      Radera
  2. Det är lugnt, jag har levt gf sen 1972 och det finns MYCKET att välja på. Mycket info finns på celiaki.se.
    /Sara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut finns det det! Jag menade egentligen att när man är ute och fikar/brunchar/käkar så blir man mer begränsad när man är glutenintolerant. Det går ju inte att välja allt. Min syrra har varit det i tre år så jag har lite koll.
      Tack för pepp i af! Det uppskattar jag! :)

      Radera

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!