26 juli 2014

Race report - triathlon.

I augusti förra året bjöd Lina in mig till att vara med på ett triathlon-lopp i hennes by. Det var ett par tjejer som dragit igång det och hon lovade att jag skulle tycka om det. Det gjorde jag. Jag kom trea, med en liten skofadäs, och var väldigt nöjd med det. Väldigt nöjd alltså.

Det var ca 15 tjejer med; allt från ultralöpare till sådana om inte tagit ett löpsteg, från tävlingsimmare till någon som helst ville ha en fot på botten, från några som cyklade på skruttcyklar med skevt hjul till proffscyklar. Alla sorter. Och alla hade så himla roligt.

Efteråt var det middag för de som varit med och för de som hjälpt till.

I år. Samma sak. Klart jag ville vara med!! Jag fick även med mig min kompis Annie och även Sofia var med.

Väl på startlinjen var vi tio stycken som trotsade 13 grader och regntunga skyar. Vi hoppade i 17-gradigt vatten och simmade 100 meter till en boj, vände och simmade tillbaka. Torkade av oss, bytte om (vissa mer, andra mindre (jag tog t ex bara på mig cykelskor & strumpor och körde i sportbikini)) och hoppade på cyklarna. Vi trampade drygt 7 km på grusväg (mest nerför). Slängde bort cyklarna och vissa av oss (typ bara Annie och jag) bytte om från cykelskor till springskor. De som var lite mer smarta  cyklade i löparskorna... Sen var det löpning i 3,5 km, i skog och på grusväg. Och sen. MÅL!

Tävlingssimmerskan var förstås snabbast upp ur vattnet och sen var vi en hel drös som kom upp samtidigt. Jag var först uppför stegen, av klungan och byter raskt om. Jag tar faktiskt bara på mig strumpor och skor, torkar mig knappt och struntar i tröjan. Sport-bh och korta tights får funka. Det är ju tävling!

Det lustiga är att i mitt minne är jag helt ensam på bryggan. Jag fick en smärre chock när jag fick se kort från tillfället och såg att det var åtminstone sex tjejer till där på bryggan. I min värld var det alltså bara jag. Snacka om tunnelseende. :)

Jag sprang till cykeln och hoppade raskt på för att försöka jaga i kapp ettan, som låg några minuter före. Jag kom ikapp henne först vid bytet till löpningen. Men... där tappade jag henne igen. Eftersom jag skulle byta från cykelskor till löpskor. Hon kastade bara cykeln och sprang...

Jag tappade en minut på det och lyckades aldrig ta in det. Så jag kom i mål som tvåa och var enormt nöjd med det! Dessutom var jag hela fem minuter bättre än förra året!! Då bytte jag i ofs om mer (pga risk för mjölkstockning så bytte jag sportbh och satte på tröja) men ändå.

Och nästa gång, för det blir en nästa gång om jag får bestämma, då ska jag cykla i löpskorna.

Hur som helst. Det är världens roligaste tävling och på kvällen äter man middag ihop och skrattar åt varandras bravader och pratar om kommande lopp. Så, bor du i trakten och vill hänga på nästa år - hojta till!

2 kommentarer:

  1. Det låter ju hur kul som helst!! Det kanske är detta som ska få mig att komma igång och träna lite bättre det kommande året
    Anneli
    P.s J tog fram lien och ansade er gräsmatta härom dagen :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men det ÄR hur kul som helst!!! Så kom igen och kom igång :) Så kör vi nästa år!

      Och, tacka J!!! N har funderat lite över hur mattan kunde tänkas se ut... ;)

      Radera

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!