14 augusti 2014

Alla kan tälta, del två.

Vi körde ju en tältsväng till. Min syster kom upp hela vägen från Skåne och hängde med oss i några dagar. Tre av dagarna, och två nätter, gjorde vi Höga Kusten - godbitarna.

MakeN och jag vandrade Höga Kusten-leden för tio (!!!) år sedan och ett par år efter det körde vi en vandring light med ett par kompisar men sen dess har vi praktiskt tagit inte varit ute och sett pärlorna där ute vid kusten. Men i år var det dags.

Första natten bodde vi på ett ställe som heter Lappudden, i Nordingrå. Det går in en fjärd (lärde vi oss då) precis där vi tältade. Det är väl ingen direkt camping men de har några stugor och man får tälta (mot betalning). Hur som helst, det var en av alla de där fantastiska sommardagarna som övergick i fantastiskt fin kväll. Jag var ute och sprang intervaller klockan tio på kvällen och luften var fortfarande ljum. Och ljuset... Jag avslutade med ett kvällsdopp i havet och det var helt enkelt inget annat än fantastiskt.

Mindre fantastiskt är väl den här lille krabatens förmåga att vakna i ottan :)

Men, när man väl har kommit upp och ut... och möts av det här... ja, då är det ju faktiskt helt okej.

Syster yster i vårt tvåmanstält.

Moster I är väldigt bra på att bada, och har lite mer tålamod att ligga i och hoppa och busa, än vi föräldrar. :) Det är ju det man har mostrar till. Så, det blev ett morgondopp för moster, bus och mig, innan frukosten.

Den andra dagen tillbringade vi till stor del i Bönhamn. Vi lunchade och badade där - väldigt vackert! På eftermiddagen åkte vi till Barsta och beundrade utsikten och smaskade glass. Moster I bestämde sig för att bestiga det branta Skuleberget, med Via Ferrata, och gjorde det med den äran. Vi andra drog till Norrfällsviken och satte upp tält i stället. Och fredagsmyste med chips, samtidigt.

Och tog ett kvällsdopp förstås.

På tredje dagen... badade vi. Denna gång på Storsand och även det var mycket, mycket bra.

Så småningom drog vi tillbaka till svärisarna för att tvätta och vila upp oss :).