15 augusti 2014

Moon cup.

Efter mina inlägg om plastbantandet och ekologiska blöjor och bindor fick jag påpekanden om att jag borde testa en menskopp. Alltså. Namnet. Menskopp. Bara det fick mig att tveka. Men. Jag föll till föga och investerade i en. Investerade i mig själv och miljön för ca 400 kronor. 

Det här kanske inte är det mest intressanta inlägget för män som läser bloggen. Eller så är det det. Vad vet jag. Det handlar i alla fall om mens. Mens. Mens.

Hur som helst. Själva koppen ser typ ut som toppen av en kådis. Men har ju en större materialtjocklek. Den är (ska vara, för att det ska vara okej för kropp och miljö) tillverkad i medicinsk silikon. 

Jag använde min första gången när vi var på Hawaii. Och just där funkar det faktiskt inte så himla bra... Varför? Jo. För att när man ska ta ut den är det enklast att sitta på huk, för då är det lättare att komma åt. Och att sitta på huk är ju okej. Men. Inte när alla allmäna toaletter är i form av bås. Där det är en halvmeters lucka mellan golv och dörr. Fri sikt alltså. In och ut. För en som sitter på huk. Nog för att jag är svensk och frigjord men även jag har en gräns. 

Dessutom ska menskoppen tömmas. På blod. Och rengöras. I båsen finns inte några handfat. Det är faktiskt nästan bara i Sverige som man tvättar händerna inne på toaletten, i de flesta andra länder tvättar man händerna utanför, i gemensamma handfat. Så. En annan gräns jag har är att jag inte rengör min blodiga menskopp i ett handfat med flera människor runtomkring mig. Faktiskt. Kalla mig pryd.

Men. Förutom det. Och att det är krångligt i början. För mig var det svårt att få den att sitta bra. Det medförde att den både skavde och kändes som att den skulle trilla ut. Men, när jag provat mig fram hur kort pinnen/tappen/toppen behöver vara och lärt mig att stoppa in den på ett smidigare sätt så måste jag faktiskt säga att det är en väldigt bra grej. 

Jag som väldigt ofta blött igenom alla sorters bindor kan nu sova lugnt på natten. Den första dagen brukar jag behöva komplettera med en tunn binda eller trosskydd men sen funkar det ändå. Jag brukar tömma den tre gånger per dygn, typ 7, 15 och 22. 

Så. Ni som har mens och vill göra en insats för er själva och miljön. Fundera och agera. :) 


1 kommentar:

  1. Går fortfarande och skjuter upp menskoppandet till nästa och nästa mens. Har nog tyckt att det verkar så jobbigt just med hanterandet och att få in den, så har liksom inte ens försökt. Men nu ska jag! Har tre veckor på mig att förbereda mig mentalt :) och kanske ta tag i saken och koka koppen.
    Just det här med allmänna toaletter lät ju också rätt jobbigt, så läste på menskoppen.se att man inte behöver skölja av den och ha sig just då, utan du kan bara tömma ut den och eventuellt torka av den med toapapper och sen stoppa in den igen. Och sen så fort du får möjlighet att göra det mer privat så kan du skölja av den. Det stod andra bra tips där också så gå gärna in och kolla den sidan. Kramisar! (Hoppas denna kommentaren kommer fram)

    SvaraRadera

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!