24 augusti 2014

Race report - Utmaningen.

Utmaningen. Fasen vilket talande namn. Den hette ju så, tävlingen. Och den var det.

Annie och jag pratade lite på skoj i våras om att det vore kul att göra en multisporttävling, någon gång. Jag mailade några länkar till olika multisporttävlingar jag googlade fram. Vi kom fram till att Karlstad nog kunde funka. Men, det kändes väldigt surrealistiskt. Orealistiskt. Att vi två, vanliga människor, skulle kunna köra en sån där e x t r e m tävling... Så vi bokade inget. Men så i juli messade jag Annie - Ska jag boka Karlstad, 23 augusti? och fick svar efter någon timme: Ja!!! Nu kör vi!

Och det gjorde vi. Vi hann ju bara träna ihop två gånger men det hjälpte väldigt mycket. Dels fick jag lite kläm på paddling som jag inte gjort sen scouterna... och så fick vi känna på varandras form. Vi är väldigt jämnstarka.

Så. I fredags firade jag makeNs födelsedag, jobbade och sedan kom Annie och hämtade upp mig vid 15:30. Ungefär halvvägs berättar Annie att hon nog har ont i halsen, på riktigt. Gahhh!!!

Vid 20:30 var vi uppe i Karlstad och på hotellet. Vi käkade (extra mycket aioli), packade det vi skulle ha, funderade över klädval. Jag kollade Annies hals och hävdade bestämt att hon inte var röd och svullen och därmed inte sjuk. Hehe.

Vi gick och la oss och sov kass. Jag oroade mig för Annie förstås, hörde hur hon vred och vände sig i sängen. På morgonen sa Annie - Nu kör vi!! Det var bara halsbränna... Jag är ju helt sjuk i huvudet.

Jag höll med och sen körde vi. :)

Till frukost åt jag en tallrik havregrynsgröt med frön, nötter och russin på, ett ägg och en halv fralla med ost och skinka. Och drack juice och kaffe. Hela tiden öste regnet ner utanför. Vi kollade dock olika väderleksrapporter och alla hävdade att regnet skulle sluta vid 11 (när starten skulle gå) så vi bestämde oss för att det skulle vara så.

Me and my plastlåda med grejer.

Vi kom till starten strax innan nio. Hämtade ut kartor och nummerlappsvästar och sprang tillbaka till bilen för att diskutera vägval och taktik. Det var först nu vi fick veta att den sista grenen, epilogen, var sprint-orientering. Så här såg upplägget ut för oss.

Uthämtning av kartor. Karlstad visar sig från sin bästa sida...



Varje lag har bara fått en uppsättning kartor och eftersom jag är den av oss som har gått en crash course i orientering (tack Anneli!!!!) så fick jag sköta kartan och kompassen.

Vi stoppade kartor i plastfickor och tejpade igen plastfickorna med silvertejp för att kartorna skulle hålla sig torra i hela tävlingen. Vid 10 gick vi för att hitta vår plats i startfållan. Där la vi cyklar och våra plastlådor. Vi hade varsin med diverse proviant och grejer i. Vi kissade, åt lite proviant och drack lite. Vid halv elva var det obligatorisk information och efter det var vi tvungna att springa iväg och kissa igen.

10:58 instagrammar jag upp en bild på oss, startklara. Lätt taggade, lätt rädda, lätt ivriga...

Vi har beslutat oss för att springa i ullunderställ-tröja (efter mycket om och men, med tanke på att det var en swimrun mitt i tävlingen, men samtidigt... ull är bland det bästa man kan ha, så det vann till slut..), korta tights, höga kompressionsstrumpor och i första delen kör jag i mina nyinköpta (beställde dem i torsdags förmiddag, i ren panik...) skor. Starten går och plötsligt är vi iväg. Första grenen är bike & run och den är i sin tur indelad i tre zoner - i första zonen måste båda springa, i andra zonen får en cykla, men den andra måste springa (tydligen gör man så att den som cyklar kör förbi den springande med ca 15 sekunder, lägger ner cykeln, börjar springa, den som sprang plockar upp cykeln och kör förbi den springande, osv) och i tredje zonen får båda cykla. Man fick dock själva välja hur man ville lägga upp det, så vi bestämde oss för att springa både i zon 1 och 2 samt cykla i zon 3. Det betydde att vi inte behövde komma tillbaka till växlingsområdet förrän vi behövda hämta cyklarna.

Vi hade innan bestämt vilken ordning vi skulle ta kontrollerna i. Till en början var det lite läskigt att ha ansvar för karta och kompass. Det är verkligen utanför mitt komfortområde. Men det gick ju. Vi hittade kontrollerna och vi hittade bra vägar dit.

De första två zonerna tar en dryg kvart och sen springer vi in i växlingsområdet och byter snabbt om till cykelskor och sätter på cykelhjälm. Vi springer ut ur växlingsområdet och drar iväg för att hitta tre kontroller till. Dessa ligger lite längre bort och en del av sträckan går på ett otroligt sugande motionsspår. Puh. Vi plockar kontrollerna enkelt. När man cyklar så har man kartan i ett så kallat kartställ som man sätter på styret. Det funkade väldigt bra.

Vi är tillbaka i fållan igen efter drygt 20 minuter och nu är det dags för paddling. Den som ska stämpla (dvs jag), ska kliva upp på land och ta kontrollerna. Det kan vara halt så jag byter om till mina nya, fantastiska skor med metalldubb, samt behåller cykelhjälmen på. Säkerhet först :D

Vi springer till fållan för kanoter och får på oss flytvästar och drar iväg. Vi har hyrt en acron och den är lite rankare (instabilare) än den kanot (kanadensare heter det nog egentligen) vi hyrt tidigare. Men samtidigt är den lättare att paddla. Annie styr som värsta proffset och vi tappar inget på paddlingen. Vi kör om ett mixlag som kantrat och ett herrlag. Vi möter tjejer som är både framför, och bakom oss. Och flera andra lag. Jag är väldigt förvånad att vi inte redan är sist. Faktiskt.

Efter drygt femtio minuter är vi klara med paddlingen. Vi springer upp till växlingsområdet och jag byter om till cykelskor. I kanoten har vi ätit varsin kanelgiffel och jag har också ätit en Rune-kaka. Annie dricker sportdryck och jag har vatten i mitt vätskesystem på ryggen och resorb i vattenflaskan på cykel, och en i plastlådan.

Nu hinner jag inte skriva mer idag... så det får bli fortsättning följer. Jag förstår att ni knappt kan bärga er. Inte jag heller. :) Sammanfattningsvis kan man säga att vi är pigga och glada, förvånade över att det känns så lätt och förväntansfulla på vad som komma skall. Jag kan nog säga att vi redan nu är bitna och vill ha mer.

4 kommentarer:

  1. Det låter som om ni haft en fantasktisk helg! Sicken tur att du fick prova lite OL-sprint innan, så att du blev kvitt den värsta kart- kompassfobin :-)

    SvaraRadera
  2. Härligt o läsa, och självklart vill vi höra fortsättningen! Imponerade över att ni vågade testa på multisport, för mig känns det "skrämmande"... 😉 / Elin, lofsian

    SvaraRadera
  3. Vad kul att läsa race report! Redan nu låter det som det blir fler starter, ni verkar ju ha full koll på läget!

    SvaraRadera
  4. JAG VILL LÄSA MER NU! Wih, låter SÅ roligt!!

    SvaraRadera

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!