28 september 2014

Glutenintolerant.

Jo. Läkaren ringde för en vecka sedan. Det var ju förstås så att jag är glutenintolerant. Det som är positivt är att det inte gick att se med kameran direkt på gastroskopin utan hen var tvungen att kolla i mikroskåp. Det betyder att inte alltför stor skada har skett.

Hen uppmanade mig att nu i början undvika även sådant som "innehåller spår av gluten" men sa att så småningom ska nog det vara okej. Jag frågade om det var något annat jag skulle tänka på. Havregryn. Jag måste köpa ren havre. Det heter så. REN HAVRE. Vanliga havregryn kan nämligen innehålla upp till 20% vete. Så. Det var ju typiskt. Jag som hade hoppats på chokladbollar på fik. Jag får tänka om. Det får bli kokostoppar. ;)

Men ren havre är inköpt. Så sedan en vecka tillbaka lever jag helt glutenfritt. Eftersom jag inte visste om det där med havret så har jag ätit vanlig havre fram till i fredags, men i övrigt ätit glutenfritt sedan gastroskopin för en månad sedan.

Märker jag någon skillnad?

Mest kosmetiskt. Magen är inte alls lika svullen. Jag har mätt min mage då och då i perioder. Den har legat väldigt stadigt på samma siffra sedan gravkilona försvann efter Abbe. Nu plötsligt har måttet över naveln minskat med tre centimeter. Vikten är samma. Så, visst är det skillnad.

Jag upplever också att jag egentligen är mer känslig nu. Märker att magen sväller upp av böner, kikärter, linser… Förut var det bara en svullnad i svullnaden. Liksom.

I övrigt. Jag äter järntabletter och tror att järnvärdena är på väg uppåt. Ska kolla det om ett tag. Ska även få träffa en dietist inom en månad och ytterligare en läkarträff inom tre månader. Så jag ska samla på mig frågor.

Livet i stort är det samma. I smått skiljer det sig. Jag måste tänka mig för. Vara på min vakt så att jag inte av slentrian äter upp en bit bröd av barnens rester… eller som när jag skulle köpa godis igår, upptäckte att vissa vanliga gelégodisar innehåller vetemjöl. Och att pålägget "beef" på pizza hut innehåller vete.

Och i smått som att igår när vi skulle köpa frulle på Espresso House så fanns det inga glutenfria scones. Så jag fick ta en keso-yoghurt i stället. Visserligen mättande men inte alls vad jag var sugen på.

Så same, same. Men ändå inte. Och ja, jag vet. Det finns massor av alternativ. Bra alternativ. Som t ex kladdkakan på Fotografiska - fantastisk!! Men ibland, vill jag ju välja vad jag vill ha, och inte välja bara det som finns. För att det är enda alternativet.

Ni fattar.


1 kommentar:

  1. Mmm fattar ju absolut... *lillasyster glutenintolerant*

    SvaraRadera

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!