17 september 2014

Kvinnor kan.

Alltså. Alla dessa fantastiska kvinnor som finns!!!!!!! Jag har hunnit lyssna igenom ett gäng sommarpratare på mina löprunder och bilturer.

Mitt bästa tips: Välj en kvinna. Som är forskare/läkare/fotomodell/idrottare/professor/what have you.

Jag är helt överväldigad över hur många kvinnor det finns som får/har fått kämpa för sina rättigheter. Rättigheter att få vara den de vill, jobba med det de vill... Överväldigad. Imponerad. Sorgsen. Hoppfull. Tacksam. Tacksam för alla som kämpat före mig. Som har gjort att mitt liv är enklare. Jag jobbar visserligen i ett mansdominerat yrke. Och jag har säkert lägre lön än många män i samma position. (Vilket så klart suger.) Men jag kan i alla fall jobba med det jag vill. Jag har rätt att utbilda mig och jag får rösta. Jag har samma rättigheter som män. Möjligheterna, däremot vet jag inte. Men vi är på väg.

Hur som helst.

Lyssna på Agnes Wold och hör henne berätta om hur hon själv kämpat, och andra kvinnor före henne.
Lyssna på Karin Hermansson och hör henne berätta om hur hon varje dag måste komma ut som lesbisk och hur hon kämpar för allas lika rättigheter och värde, oavsett sexuell läggning.
Lyssna på Bi Puranen och hör henne berätta om hennes forskning om tuberkulos, framtidstro och värderingar.
Lyssna på Bea Uusma och hör henne berätta om sina äventyr på Vitön och varför hon blev läkare.
Lyssna på Helene Ripas inspirerande berättelse om hur hon förlorade sitt ena ben i cancer när hon var ung och hur hon tog sig fram till vinsten i Paralympics i Sotji.
Lyssna på Caroline Winberg och fnissa åt hennes små fadäser i början av karriären, grips av hennes berättelse om gatubarnen i Sydafrika och hennes kärleksförklaring till styvpappan.

Till exempel. Bara gör't. Kvinnor alltså. It's da shit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!