25 oktober 2014

Dialog - gröt.

Vi har några olika gröter på vår repertoar här hemma.
Bovetegröt som är min favorit. Eller faborit som Bella tror att det heter.
Havregrynsgröt är den som går varm mest här hemma. Den kallas för brunt-socker-gröten, eftersom Frida inspirerades av amerikanarna på Hawaii och plötsligt började gilla den gröt när hon fick farinsocker på. Och jordnötssmör.
Mannagrynsgröt kallas för din-gröt-som-du-åt-när-du-var-liten-pappa, eller ibland bara din-gröt. Med kanel och socker är det Fridas favorit.
Risgrynsgröt kallas för mormors-gröt och äts året runt, fast mest hos mormor.

Igår morse gjorde jag mannagrynsgröt till Frida och när makeN kom ner utspelade följande dialog:

F: Vet du vad jag har ätit för gröt?
m: Näe... havregrynsgröt?
F: Nä! D-d-d-d-i-i (bokstaverar)
m: Din gröt?!
F (ser väldigt förvånad ut): Näe! D-d-d-d-i-i-i-i-n-n g-g-g-r-öt!
m: din gröt...?
F: Nej!! Din gröt!!! Din gröt som du åt när du var liten ju! Inte min gröt!

Eh. Din. Min.

2 kommentarer:

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!