28 november 2014

Byta däck. DIY.

Förra veckan. I det blöta, mörka, gråa november var det min tur att få till lite jämställdhet i förhållandet. Det är ju jätteskönt att slippa det där med jämställdhet ibland men äsch, det är bara att bita i det sura äpplet. ;) 

Så. Jag tänkte att det kanske finns någon mer som behöver en spark i baken för att komma ut. Och kanske behöver lite hjälp på traven. Så här kommer en enkel gör-det-själv-guide.

Jag fick hjälp med att få ut däcken från förrådet eftersom man behöver vara både längre och starkare än vad jag är. Men sen så.

Det man behöver är: domkraft, ett fälgkors eller liknande (för att få upp muttrarna med) och förmodligen en låsmutter.

I de flesta bilar ligger alla dessa grejer under bagagerumsgolvet, och ibland även under ett till lastgolv, som i detta fall. (Volvo V70, 2012)




Reservdäck, dragögla (om man måste bogsera eller bogseras någon gång), domkraft, halvt fälgkors (jag vet, det är inget fälgkors men jag vet inte vad det heter så jag kommer att hädanefter säga fälgkors, okej?) och låsmutter i plastpåsen. 

Dragöglan får vara kvar. 

Det första du gör är att lossa lite lätt på alla muttrarna. Jag använde vårt egna fälgkors som man kan dra ut handtaget på så att den får en längre hävarm, då får man mer kraft och det blir lättare att lossa muttrarna. Man skruvar ut motsols, dvs mot kameran i bilden. Jag lärde mig precis "righty tighty, lefty loosey" :)

När muttrarna är lossade lite grann (bara så att du kan skruva ut resten av den utan att ta i för kung och fosterland), är det dags att sätta dit domkraften. 

Nu får du förmodligen böja dig ner och titta under bilen. De flesta har ett urtag där domkraften ska placeras. Vissa har fina märken/pilar så att man enkelt ser, andra inte. Så här ser det ut under min bil. Det röda inringade området är där jag ska sätta domkraften. 

Det är viktigt att domkraften står stadigt så för oss som har lite skiftande nivåer på stenarna så är det bra med en mdf-platta som botten. 

Hissa upp tills hjulet är någon millimeter ovanför marken. 

Lossa alla muttrarna helt och lägg de på ett bra ställe. Här ser ni fem muttrar och låsmuttern. 

Låsmuttern har man för att kunna skydda hjulen från att bli stulna, det finns nämligen unika muttrar och dessa måste ha en "nyckel" för att kunna skurvas upp. Som ni ser är själva huvudet runt och sen har den en krage där själva låsmuttern passar. 

Så här ser det ut när man parar ihop dem rätt, och då kan man skruva upp den muttern. Det finns en sån här på varje hjul. 

Lyft av hjulet. Det är lite tungt och man blir skitig. Men det går. 

Lägg det borttagna hjulet åt sidan och ta en krita och skriv på vilket hjul det är. Så blir det enklare till nästa gång. HB = höger bak. Har du flera bilar, märk upp vilken bil hjulet tillhör. 

Nu kommer det momentet som är knivigast. Det är att få på hjulet igen. Det är ju lite tungt som sagt, och skitigt. Och otympligt. Men, eftersom vi inte höjde upp bilen mer än nödvändigt så behöver man oftast inte lyfta mer än max en centimeter. Man känner när det "hakar i". Du måste ändå hålla i hjulet, för annars glider det lätt av igen. När hjulet är på plats måste det passas in hål mot hål. 

Hjulet måste snurras lite för att få hålbilden att passa. 

Det spelar ingen roll vilket hål som är mot vilket, bara det är hål överallt. 

När hålen är rätt är det dags att sätta i muttrarna igen. Gör det helst korsvis, dvs som på bilden nedan. 

Dra åt muttrarna försiktigt i detta läge. De ska sitta men du får inte ta i när du drar åt dem.

Nu är det dags att fira ner bilen igen. Veva, veva.

När bilen står stadigt på marken tar du bort domkraften. Det är nu du ska dra åt muttrarna. Men, dra inte för hårt. Om du har en teleskoparm på ditt fälgkors så fäller du in det nu. Du behöver inte så mycket kraft.

Och sen är det dags för nästa hjul, och så nästa, och nästa. Sen är det klart. 

Skitig... lite blodig...

...och väldigt stolt.

Det är en bra boost för självförtroendet att kunna göra detta. Att veta, om något händer och jag får punka, så kan jag faktiskt fixa det. Dessutom, det är bättre för jämställdheten. För våra barn. Jag vill att de ska växa upp med en mamma och pappa som hjälps åt och turas om med alla sysslor. För att det är mer hållbart, för alla. 

ps. terminologin i dessa sammanhang är inte min starka sida, en sak i taget. 

4 kommentarer:

  1. Vi låter bilverkstaden byta däcken. Det är bäst för ryggen :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni lever i sus och dus! Florida och betala för däckbyte. OMG.

      Radera
  2. Pengarna räckte inte till Hawaii ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe. Alla dessa prioriteringar.

      Radera

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!