2 december 2014

DIY. in your face.

Ehm. Jag fick punka på lill-bilen i morse. Klockan 6:10 när jag backade ut från utfarten och skulle åka till jobbet. Japp, jag kände mig duktig som kom iväg.

Men, hm. Det kändes konstigt. Bilen rullade väldigt trögt och det var svårt att svänga. Jag gick ut och kollade. Punka på höger framdäck. Fasen. Kör tillbaka in på uppfarten igen.

Tänker att det var ju tur att jag gjorde en DIY-guide häromdagen. Öppnar bakluckan och ska ta fram reservhjul, domkraft och fälgkorset. Och låsmuttern förstås. Men. Hm. Just det. Vi har en billig variant. Superbasbil. Det finns inget reservhjul. Det finns ett så kallat Repair Kit. Det betyder att man blåser in något slags skum i däcket som en temporär lösning.

Jaja. Då gör jag det, tänker jag, fortfarande ganska positiv och energisk. (Jag drack en stor kopp kaffe + adrenalin.) Tar fram kompressorn och skummet och börjar läsa instruktioner. Men. Hm. Det verkar inte som att man ska köra så mycket mer än 10 km på skumhjulet... och jag har ju 30 km till jobbet, där också närmaste Volvo Bil ligger. Gah.

Funderar lite.

Kommer på den briljantaste lösningen. Volvo On Call. I bilen finns nämligen en knapp som det står Volvo On Call på och när jag trycker på den så ringer bilen upp en riktig människa som jag får prata med. Helt fantastiskt. Jag berättar mitt dilemma och personen säger att de skickar en bärgare som ska komma inom en timme. Bärgaren kommer, tittar och känner på däcket. Blåser upp det med sin stora kompressor och gör bedömningen att det är en liten pyspunka och att jag därför kan köra på det till verkstan. Så det gör jag.

Jag kör till verkstan och medan jag väntar får jag en kopp kaffe. Det fanns kakor också... som jag gladeligen hade tryckt i mig om jag hade varit en tolerantare människa. Men nu är jag ju intolerant, och lät bli. Tyvärr fanns inget nytt däck inne, i min, tydligen, ovanliga dimension. Jag fick i af ett lånehjul och ska tillbaka imorgon bitti för att få den riktiga varianten.

För övrigt så är det väl också dags att tillkännage att jag liksom är ansvarig för Ägarservice på Volvo. Det betyder att det är jag som i kommande bilar är ansvarig för att det finns reservhjul/repair kit i alla Volvo-bilar... Det är en liten del av Ägarservice men ack så viktig. Så. Det var ju bra att jag fick testa på en punktering i praktiken och inte bara läser om hur allt ska/borde funka i teorin.

Hur som helst, jag stämplar in på jobbet klockan 9:00. Drygt två timmar efter utsatt tid. Så var min morgon. Lite äventyrlig minsann. Och med lite extra egentid och mobilsurfande under väntandet. Och med lite extra Abbegos-gos på morgonkvisten. Så. Minus på flexkontot. Plus på livskontot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!