20 januari 2015

Dialog Abbe - vardagsmat.

Daglig konversation
F: Säg A!
Abbe: A
F: Säg Beh!
A: Beh
F: Säg Äh!
A: Ääää (typ som att något är äckligt)
F: Säg Abbe!
A: Ebba!!

En frukost i förra veckan
Jag: Sitt ner i stolen Abbe.
A (argt): Nä-hä!
Jag: Låt glaset stå på bordet.
A (argt): Nä-hä!
Jag: Vänta lite så ska du få gröten.
A (argt): Nä-hä!!
Jag: Vill du ha jordnötssmör?
A (sammetslent): Ja-aa!

Fjortontusen gånger om dagen
A: Blälp!!!
Jag: Vill du ha hjälp?
A: Ja-a!

I förra veckan
A: Ä lädd!
Jag: Är du rädd?
A: A-a, ä lädd!
Jag: Vill du ha en kram?
A: Ja-a.

Och om hur det är att ligga steget efter; i lördags morse var jag ensam med kidsen. Abbe fick hjälpa till att göra havregrynsgröten. Hälften av havregrynen häller han ut på golv och köksbänk. Jag går och hämtar sopen, sopar upp. När det är klart ser jag att han har fått tag på havrekli-påsen och förser sig, ut på spisen och golvet. Jag sopar upp. När jag har tömt ut flingorna i soppåsen ser jag att han har fått tag på oregano-burken och har fått upp locket, och förstås häller ut halva burken med oregano. Jag svär lite. Ställer ner honom på golvet och sopar upp. Gah. Häller bort oreganon. Vänder mig om och ser precis när han tar vattenglaset från bordet och häller ut vattnet över bord och golv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!