23 januari 2015

Maten.

Vi börjar precis inse att vi är en stor familj. Storfamilj. Speciellt när det gäller maten. I veckan lagade makeN Flygande Jakob. På ett kilo kyckling, ett paket bacon, två bananer, massor med grädde och någon näve jordnötter. Om det fanns något kvar när jag kom hem, efter middagstid visserligen? Nej. Inget. Förutom lite ris. Bella hade i och för sig en kompis med sig hem. Men ändå. Ett kilo kyckling!!

Likadant med pannkakor. Fyra ägg, fyra dl mjöl och 8 dl mjölk räcker möjligen till tre barn och en halv förälder. Fattar ni hur länge man får stå och steka pannkakor om alla fem ska bli nöjda?! Hädanefter får det bli ugnspannkaka.

Ibland händer det förstås att det går lite sämre. Då blir kvällsfrukostarna* väldigt poppis. Och vi vuxna får äta storkoket i flera dagar. Som zucchini-raggmunkar och lax med spenat, granatäpple och broccoli.

Så nu måste vi lära oss att det normala är att köpa åtminstone 800 g nötfärs, 4 kg potatis, 10 liter mjölk, 24 st ägg...

Men. Det är okej. Helt okej.

4 kommentarer:

  1. Låter toppen! :)
    Jag har en 4,5-åring där vi tyvärr hamnat lite i maktkamp om maten, vi tjatar och hen vägrar. Trots att jag verkligen vet bättre är det så sjukt svårt att släppa kontrollen och låta barnet äta som hen vill. Har för mig att du skrev ett inlägg med tips kring mat även till barn som inte haft hela er historia, men jag hittar inte. Vet du vilket jag tänker på?

    SvaraRadera
  2. Hej! Japp, du tänker på Tips, råd och förmaningar. :) Den ligger på fridafilur.blogspot.se och om du kollar på Mest lästa inlägg så ligger den där. Hojta om du behöver mer hjälp. Och, det är förstås så som du redan vet. Du måste släppa kampen. Du kan aldrig vinna den om du inte lägger dig platt... Skitsvårt. Men det funkar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Perfekt, tack! Nu börjar vi ny vecka, förhoppningsvis helt utan tjat och kommentarer från oss vuxna...

      Radera
  3. Hej! Japp, du tänker på Tips, råd och förmaningar. :) Den ligger på fridafilur.blogspot.se och om du kollar på Mest lästa inlägg så ligger den där. Hojta om du behöver mer hjälp. Och, det är förstås så som du redan vet. Du måste släppa kampen. Du kan aldrig vinna den om du inte lägger dig platt... Skitsvårt. Men det funkar.

    SvaraRadera

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!