19 januari 2015

Plan ahead.

Hehe. "Nu tar vi nu", avslutade jag ett tidigare inlägg med. Det försöker jag göra men ofta ligger jag några steg före, eller efter.

Som nu. Jag är i något slags katastroftänk varvat med upprymdhet. Jag tycker att det ska bli helt fantastiskt att Abbe är så stor att han faktiskt ska börja förskolan. Jag ser fram emot att få luncha med makeN på jobbet emellanåt. Jag ser fram emot två löner. Jag längtar efter att det ska bli mer jämställt hemma. Nu gör ju makeN allt, och visst är det jätteskönt men det känns inte på riktigt. Liksom. Det är för lätt... Hm. Ja, min hjärna och jag är inte alltid så kloka. Men det blir så mycket mer sårbart på ett annat sätt. Om makeN ska klippa sig/gå till doktorn/tandläkaren... whatever, så måste jag kompa ut för att åka hem och vara med Abbe, vilket i ofs är mysigt, men ibland också stressande. Både att få ihop arbetstiden, men framförallt att få jobbet gjort.

Så. Det är det positiva.

Men så är det ju det där med katastroferna också. Framförallt förskoletid och arbetstid. Hur får man det att gå ihop???

Jag vill inte att Abbe och Frida ska behöva gå hellånga dagar. Jag vill inte att vi sitter och kör två bilar ut till samma arbetsplats samma dag, fem dagar i veckan. Jag vill inte behöva jobba massiv övertid en dag i veckan för att få arbetstiden att gå ihop. Jag vill inte gå upp i ottan för att hinna jobba mina timmar innan det är dags att hämta. Jag vill inte gå och lägga mig klockan 21 bara för att orka gå upp i ottan. Jag vill inte stressa.

Så. Vad vill jag då. Det är enkelt att förstå. Jag vill bara sitta här med benen i kors. Typ så.

Jag vill få ihop mina 32 tim/vecka. Jag vill samåka. Jag vill gå och lägga mig klockan 22. Jag vill att alla är hemma och äter gemensam middag vid 17:30. Jag vill lämna ibland. Jag vill hämta ibland. Jag vill samåka.

Vi har funderat. Mest jag, ärligt talat. Älskade makeN jobbar inte med katastrofplaner i detta hänseende.

Så här ser planen ut just nu.

Måndagar:
Samåkning. Bella går med sin gåbuss 7:20. När hon går packar makeN och jag in A och F i bilen och lämnar dem på dagis. Beräknas stämpla in på Volvo 8:15. Stämplar ut 15:30 och hämtar Bella 16:00. En åker hem med Bella och börjar med maten. Den andra släpps av vid förskolan och hämtar A och F. Bella har judo 17:30 och den som följer med på det tränar under tiden hon brottas.
Arbetstid: ca 6,5 timme. Förskoletid: ca 8,5 timme

Tisdagar:
Jag går upp i ottan. Stämplar in senast 6:18. (På Volvo har vi 42 minuters lunch så för att få ihop åtta timmar och stämpla ut 15:00 är det vad som krävs.) Bella går gåbuss. MakeN lämnar A och F strax innan åtta. MakeN jobbar så länge han behöver. Jag hämtar. Träning för den som är villig att lägga sig sent, eller kan springa på lunchen.
Arbetstid: 8 tim. Förskoletid: 7,5 timme

Onsdagar:
MakeN går upp i ottan. Bella går gåbuss. Jag lämnar A och F strax före åtta. MakeN hämtar. Jag jobbar så länge jag behöver. Träning för den som är villig att lägga sig sent, eller kan springa på lunchen.
Arbetstid: ca 10 timmar. Förskoletid: 7,5 timme

Torsdagar:
Samåkning. Alla går upp strax efter sex. Jag går gåbuss med Bella och de andra passagerarna. MakeN lämnar A och F på förskolan och hämtar upp mig vid skolan strax före åtta. Vi stämplar in runt 8:30. Stämplar ut 17:00 senast. Hämtar Bella 17:30. En åker hem med Bella och börjar med maten. Den andra släpps av vid förskolan och hämtar A och F. Träning för vuxna.
Arbetstid: ca 7,5 timme. Förskoletid: 10 timmar.

Fredagar:
Jag går upp med Bella. Alla andra som kan, får sova vidare. Bella går gåbuss och jag sätter mig med Ballabarn AB. MakeN är hemma med A och F.

Så. Det är vår plan nu. Torsdagen känns jobbig. Jag har ingen aning om hur det ska gå. Om det är realistiskt att tro att det går att få ihop tiden. Om barnen kommer orka med. Eller om vi faktiskt bara kan samåka en dag/vecka. Innan Abbe tog vi alltid varsin bil och körde varannan vecka med hämta/lämna. Det känns bättre för både miljön och plånboken att kunna samåka.

Sen är det ju det där när någon ska bort t ex på konferens (händer som tur är inte så ofta i våra arbetsliv men jag ska t ex iväg i februari), vabbandet, klipptider, tandläkare, sjukgymnaster, läkarbesök... Allt sånt som ofta tar arbetstid.

Och så är det ju träningen också! Jag vill ju yoga, springa, cykla och träna min sjukgymnastik. MakeN vill springa och gå på spinning. Tre gånger i veckan, helst fyra.

För att inte tala om de där veckorna när allt kör ihop sig på jobbet. Som veckan som gick t ex. Jag har fem deadlines på måndag. Det gick till slut men jag var tvungen att jobba några timmar igår. Och vi har väl sagt att det är så vi får göra. Jobba någon fredag ibland, var femte eller så. För att hinna med jobbet och för att få ihop arbetstiden.

Men. Om det är någon som sitter på fantastiska tips och lösningar på hur man får allt att gå ihop - hit me!!

9 kommentarer:

  1. Får ni inte jobba hemifrån ibland? Det kan ju vara väldigt bra både för jobbet (mer effektivt utan "störande" kollegor) och för vardagspusslet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vore det bästa att få jobba i fred emellanåt, tyvärr är det inte riktigt så det funkar på vovlo, än. I af inte på våra avdelningar. Men någon gång emellanåt borde väl funka kan jag tycka.

      Radera
  2. Enkelt, anställ en au pair! Att lära sig mandarin är ju trendigt så en kinesisk au pair är kanske att föredra. Nackdelen är väl att trumrummet eventuellt måste offras.
    http://www.migrationsverket.se/info/172.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, eller kanske att du kan rycka in? Du är ju ändå pappaledig nu väl? Ta med J & T och sköt om dem här. Ni får bo gratis, i trumrummet, och ni får äta den mat ni lagar. Veckopeng kan diskuteras.

      Radera
    2. Det låter ju som en ganska bra deal. Ska höra vad M säger om det.

      Radera
  3. Få någon bekant som är kortväxt att flytta in istället (min fru har jobb redan), dom små äter inte så mkt (jmf Boströms) och kan sova ståendes under trappen. På det viset är trumrummet kvar obebott. Den korta kan hämta på dagis/skola och fixa mat (saker på hyllan kommer inte hem). Varning för diverse spontaninköp på Tradera och prenumerationer på olika inredningsmagasin. Det är ett aber med dom kortväxta ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade du någon kortväxt in mind? Jag känner bara din fru... och man vill ju gärna ha goda referenser.

      Radera
  4. Alltså. WOW. Vilken PLANERING! Vilket tänk. Vilken struktur. jag är i chock. aldrig nånsin i mitt liv har jag sett ett sånt snyggt schema! :)

    Men jag förstår att det där med att ni MÅSTE vara på jobbet är lite besvärligt. Vi jobbar otroligt mycket mer bohemiskt känner jag :p Men så är våra barn i regel 8.5 timmar/dag på förskolan. Om inte nån av oss jobbar hemma, då snarare 7 - 7.5. Men vi skulle aldrig kunna ha ett sånt där schema... vi reser i jobbet båda två, lika bra att INTE planera tror jag. Å andra sidan ÄR det lite tufft att få till arbetstimmarna vissa veckor. Vissa kvällar blir ibland lite lidande. Men faktiskt oftast inte :)

    Hur som helst - jag tror ni kommer fixa det där galant, gäller bara att komma in i det! :) :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet, och det är ju det som är lite skrämmande. För jag är extremt dålig på att hålla mig till planeringar. Jag är alldeles för spontan och flexibel :D

      Och jag skulle ju verkligen älska att jobba hemifrån mer. Men jag har ju mina fredagar i af.

      Radera

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!