9 februari 2015

70. Dubbelt upp.

Anledningen till att vi åkte till Arguineguín var att min mamma fyllde 70 år. Hon gillar inte så värst mycket när jag fotograferar henne. Men jag gör det ändå. Och lägger upp det här, till allmän beskådan. Men jag tycker att hon är ganska fin faktiskt :). 

Mamma och jag är ganska lika i mycket. Vi vinner t ex ofta varannan gång i wordfeud, även om hon just nu ligger lite plus så kommer jag nog snart i kapp igen. Det är hon som har gett mig intresset, och faktiskt behovet, av att läsa böcker. Hon berättade med så mycket kärlek och inlevelse om böckerna hon läste när hon var barn, så jag har varit tvungen (alltså, velat) att läsa dem också. Flera gånger, precis som hon gjorde. Katy i hemmet, Den hemlighetsfulla trädgården, Född på en söndag och förstås Anne på Grönkulla och alla Astrid Lindgren. Anne på Grönkulla är ett sånt där riktigt läsminne jag har. Mamma skulle läsa den högt för mig och hon frågade om jag ville att hon skulle säga Matthävv eller Mäsjuh, om Matthev och om hon skulle säga Kuttbärt eller Kassbör om Cuthbert. Självklart var det Matthävv Kuttbärt. Och Gilbärt Blajt. Så det heter de fortfarande i mitt huvud. Jag längtar till Bella är gammal nog att uppskatta Anne. Det borde väl vara snart. 

Mamma var lärare i engelska och svenska på gymnasiet. Och ja, hon skickar sms till mig när jag stavar fel på något vid flera tillfällen, eller klantar till det med de/dem. Så, jag är långt ifrån fullärd än. Vi börjar kanske ge upp hoppet båda två, om att så ska bli. Men ändå. Vi jobbar på det. 

Mamma är världsbäst på att laga mat. Jag frågar väl inte lika ofta nu men första tio åren efter att jag flyttat hemifrån ringde jag åtminstone en gång i veckan med någon matfråga. 

Vi är ju olika också. Jag är t ex mer fysisk. Jag älskar att ta ut mig, att svettas, att brottas, tacklas, ramla... Mamma spelar golf, bridge och promenerar - och tränar på gym emellanåt. Hon ramlar visserligen en hel del ändå... och bryter arm/gör illa knän/höft. Hon har också blivit skjuten av ett hagelgevär på golfbanan. Så, hon kanske lever lite mer farligt än vad jag gör trots allt. 

Temperament har vi gott om båda två. Fast hon svär mer åt utomstående och jag skäller mer på henne. Typ. 

Hur som helst. Det är min mamma och hon är världens bästa förstås!

Vi hade en liten överraskning planerad där nere. Nämligen att två av hennes bästa väninnor skulle komma ner till Gran Canaria under en del av den veckan vi var där. Vi hade planerat att de skulle komma till vårt hotell en dag vid lunch och överraska henne där. Det var förstås svårt att hålla det hemligt och både den ena och den andra grodan höll på att hoppa ut flera gånger. Men så blev det dags. Och det gick så bra! Mamma blev så glad, så glad. Och rörd förstås. 

Skål!

Cristine & Bettan. 



Vi minglade på vår altan en stund och gick sen till en mysig restaurang och åt god lunch. 

Det blev en väldigt bra dag! 

Vi var ju ett ganska stort gäng som åkte nu. Bland annat mina systrar. Jag har ju två stycken. Båda är helt normala. Heeeeelt normala. Och glada. Puss på er! 

Jo, det blev ju den riktiga födelsedagen också. Vi åt god frukost nere i matsalen. Och efter lunchen överraskade vi med paket och köpefika. Bella och Frida var väldigt hjälpsamma när det gällde att öppna paketen.  

Mamma och Elvis delar födelsedag. Fast Elvis är tio år äldre, och död...

På kvällen gick vi ut och åt på en väldigt fin restaurang och Abbe somnade som planerat på vägen dit så att vi fick äta hela middagen i lugn och ro. Tjoho!

Bella bus övar på att se oberörd ut framför kameran. Mitt lilla fina bus.

Födelsedagskvällen var magisk. Ljuset. Och att få hänga med morfar en stund förstås.

MakeN. Med skägg och långt hår. Jag gillar't. (Älskar't :) 

Mamma och jag (i en klänning hon hade som ung/yngre).

Lollo & Bernie på scen, eller om det är teatern. Hur som helst så har de bra platser och njuter av underhållningen.

Medan vi njuter av solnedgången.


Så. En dubbelfirad mamma. Det är fina grejer det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!