8 februari 2015

Fickludd och normer.

Abbe får ju ärva en hel del kläder. Typ allt. Även klänningar och nattlinnen förstås. I natt sov han för första gången i ett nattlinne med fickor. Och han älskade det. Älskade fickorna! Han var helt överlycklig. 


Kände efter så varsamt. 


Jag ser att jag inte har fångat den där lyckan speciellt väl. Men ändå. Ni ser koncentrationen på att känna efter i fickorna.

Lite fundersam. Vad är det nu jag känner? 

Och lyckan när han fann lite fickludd!! Oh my god!

Och jag vet. Att det finns de som tycker att det är helt galet att sätta klänning/nattlinne på en pojke. Och hårspännen. Jag vet det. 

Och det är för sådana som de, som Abbe måste göra det. Jag vet att Abbe så klart inte kommer att förändra hela världen. Men han kan i alla fall vidga vyerna på de i närheten. Ingen i vår närhet reagerar längre på hans hårspännen. Det är klart barnet måste ha hårspänne! De lockarna vill vi ju inte klippa bort för allt smör i Småland och hår i ögonen är ingen höjdare. Att han inte skulle få ha varken långt hår eller hårspänne, det finns inte på kartan. 

Det går att vara barn, utan att bara vara ett kön. Jag vill att alla barn ska få välja kläder de tycker om, för att de är fina eller sköna, oberoende av vilket genus något snille som har designat kläderna tycker att de lämpar sig till. 

Abbe måste få ha klänning. Precis som att Bella måste få kunna gå i jeans och hoodie och inte alls gilla klänningar och kjolar. Och precis som att Frida måste få kunna bära alla prinsessiga kläder och rosa tingeltangel som hon vill. För att de vill det. Inte för att de är pojke eller flicka. Inte för att samhället har bestämt att endast flickor får ha klänning, eller att tjejer måste ha tajta kläder, som gärna ska vara lite för korta, och att pojkars kläder ska vara svarta eller mörkblå. 

Jag blir galen på trångsynthet. Jag blir galen på konstiga normer. Klänning är ju så jädra skönt! Jag jobbar på att få Bella att förstå det. :) 

Sen vet jag att det finns de som då tycker att jag borde hetsa makeN att ha klänning på sig också. Om det nu ska vara så himla könsneutralt. Och ja, och nej. Jag tycker att det vore helt fantastiskt om det skulle vara naturligt för män att bära klänning. Jag hoppas att det blir det. Precis som att vi kvinnor fått börja bära byxor. Men det kriget kan inte jag föra. Vill inte. 

Och det är skillnad på att vara barn och att vara vuxen. Så tills vidare kör jag på att Abbe får ha de kläder han vill. Eller som jag vill, än så länge, och han inte protesterar emot. 

2 kommentarer:

  1. Bra bra bra! Noel har också haft många nattlinne i sin dag. och kjolar. Och klänningar. Fast hårspännen... njae... inte Moa heller för den delen. Inte deras grej riktigt ;) Vi försöker också hålla utbudet öppet, välja själv. Båda älskar tajts - bästa byxorna! Sen älskar Noel bilar. Allt med bilar och hjul. Moa not so much, hon är mer för diadem. Hon älskar även långt hår... det gör INTE Noel. Han ville själv klippa av sina härliga lockar, ha kort hår. Fast senast idag sa han faktiskt "när jag får långt hår vill jag att du ska platt det mamma" (ehrm, de ser ibland när jag plattar ut luggen... :p)

    Anyway. Vi får hjälpas åt att hålla utbudet så stort som möjligt! Så länge som möjligt... :)

    SvaraRadera
  2. Ja, Noel är en mkt bra inspiration! Jag hade faktiskt tänkt maila dig om det och höra om /vad ni får för reaktioner från omgivningen. Sen om de gillar bilar eller långt hår behöver ju inte hänga ihop med kön utan normer de snappar upp från omgivningen. Kram!

    SvaraRadera

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!