31 mars 2015

Ögondroppar och lappar.

I mitten av augusti var vi hos ögonmottagningen och fick veta att Frida skulle börja med ögonlapp. Vi körde fyra dagar i veckan, sex timmar i sträck. Vilade en dag. Körde fyra dagar. Och så vidare. Före jul var vi på återbesök. Inget hade hänt. Vi körde på med lapp. För en månad sedan var vi på återbesök igen. Ingen förbättring. 

Det som ortoptisten hade hoppats på var ju att det vänstra ögat skulle "kicka igång" sig när det blev provocerat att användas. Men icke. MakeN och jag har varit lite uppgivna. Frida har kämpat på så himla bra med lappen. Visst är hon tokless på den men det funkar ändå.

Vi har testat några olika varianter. Vi började med plåsterlappen men Fridas hud gillade inte det i längden. MakeN hittade en tyglapp som funkade bra i början men som sen började skava. Nu kör vi på den här mjuka varianten. Frida tycker den funkar. 

I onsdags i förra veckan skulle vi på återbesök igen men jag ringde innan för att kolla att hon verkligen bokat läkarbesök som hon sagt. Det hade hon inte. Hon frågade hur det gick med ögondropparna. Ögondropparna??? Du skulle ju ringa upp mig om vi skulle börja med dem!!! Jaha. Missförstånd. Två månaders lappkämpande. Troligen meningslös. Gah.


Sedan en vecka tillbaka kör vi nu alltså med ögondroppar. En droppe i höger öga (det normala), som gör att det tappar fokus och typ stängs av. Droppen gör att ögat blir väldigt ljuskänsligt, därav stor pupill. Lappen måste numera användas varje dag, dygnets alla vakna timmar. Det går bra. Faktiskt.

Men herregud vad jag tycker att det kan räcka nu.

Tur att Frida är den hon är. Hon kämpar på och är precis lika filurig som vanligt.


Älskade, älskade lilla fighter. 

8 kommentarer:

  1. Älskade fighter!! Frida äger!!!

    SvaraRadera
  2. Men fina fina underbara FRIDA - du är så himla härligt och underbra!
    .... och mamman dina bilder I LOVE!!!

    Kram från Åsa o (bästis)Molly

    SvaraRadera
  3. Viktoria Olsson1 april 2015 13:28

    Finaste Frida, hur mkt ska Du behöva gå igenom! Vad tapper Du är, det gör ont i mig över att Du ska gå igenom så mycket, fast Du verkar cool ändå ;-)
    Kramar från Svea o Viktoria i Mora

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nämen hej!!! Jodå, cool är hon allt!! Kraaaam!

      Radera
  4. Hej
    Min dotter har samma problem på höger ögat och ögon läkare bad oss att täcka vänster ögat men jag tyckte om den lappen som flickan har på bilden
    Varifrån kan jag köpa en sånt?
    Tack

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Det var min man som hittade på nätet. De är tyvärr jättedyra. http://www.barnmedbriller.dk/ojenplastre-og-ojenklapper/okklueasy-1
      Men för oss var det värt det. Hon har ju använt den i över ett år. Lycka till!

      Radera

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!