20 mars 2015

Toahäng.

Någon vecka efter sportlovsveckan i Branäs började vi så smått att låta Abbe vara utan blöja. Vi blev inspirerade av minstingen K, bryllingen, som redan är blöjfri. Trots att hon är två månader yngre än Abbelito. Sagt och gjort. Blöjan åkte av. 

Abbe kissade här och där. Överallt, utom i pottan. Tills en dag då det, efter tre småskvättar på golvet och lika många pottförsök, äntligen flödade fritt. Vi jublade. Abbe tittade fundersamt på både oss och kisset.

Efter det fortsatte han att kissa på golvet. I ett par dagar till. Han började vägra potta men gillade toaringen. Till slut kom det även kiss i toan. Samma sak som vid pottförsöket. Flera små kisspölar på golvet, otaliga toaförsök och plötsligt säger han "bött". (Blött - betyder att det kommer kiss...) Men den här gången INNAN det kommit. Så vi sprang till toan och han kissade, och kissade.

Det var ett litet genombrott. Fortfarande kissar/de han lite i trosorna* emellanåt men oftast säger han till då och så hinner vi till toan. Häromdagen bajade han för första gången på toan. Mycket stor händelse! :)

Han har haft blöja på förskolan men de har fått honom att kissa där efter vilan och så. Igår kommenterade en pedagog att han inte säger till när han behöver kissa. Och jag svarade att än så länge är det mest vi som tittar på klockan och säger till när det är dags att gå. Han kan hålla sig ett par timmar ungefär. I början var det ju bara minuter... 

I alla fall. När vi kom hem igår så ville han ha blöja men efter lite muta med russin och bok så hoppade han glatt ur blöjan och upp på toan. Kissade lite och läste bok länge. Han gillar att sitta på toan. Sitter gärna länge och läser och sjunger och härmar djurläten. 

Efter lite lek i soffan kommer han och säger till att han måste kissa (kisch!) så vi går till toan. Jag ser att han ska baja och tittar på honom. Han blänger tillbaka och vrålar GÅÅÅÅ och pekar på dörren! Jag fnissar i smyg och går ut. Efter en stund får jag komma och torka. 

Under eftermiddagen och kvällen säger han till flera gånger att han ska kischa. Ibland kommer det, ibland inte. Jag tänker ändå att nu har genombrottets genombrott kommit så vi kör på. På kvällen när vi sätter på nattlinnet så säger han frågande "blölla?" (blöja) och jag svarar "näe, trosor!". Han tittar på mig en stund och säger sen glatt "tosha!". Och så kör vi. 

Vi skippade dock vällingen och bäddade med stänkskydd :).

I morse 5:35 vaknar han och ropar. Jag går dit och möts av ett "kischa!". Så vi går och morgonkissar. Och dokumenterar. Både morgonfrisyr och historisk händelse. 
 
Morgonpigg och stolt och glad.



Men! Vad nu? Sche! Ah... vill du se varenda bild jag tar? A-a! Jamen... jag måste ju ta några till först. Du är ju så söt när du gråter...   

Torgkonst.

Och så det där håret. Med lockarna och tovorna. Som kittlas så vansinnigt i ansiktet när man vill ligga nära, nära i morgonsoffan.

Världens gulligaste toalettanvändare. 

Så. Nu kör vi på med blöjfritt. Ser hur det går. Det blir säkert bakslag och framsteg om vartannat. Men, det blir som det blir. Det är bara att hänga på.

*) Trosor. Ja, man kan säga underbyxor eller småbyxor också så blir det förstås mer könsneutralt. Det är bara det att vi är så förbenat vana vid att säga trosor. Och det är ju trosor. Som tredje unge ut så får man ärva. Det har vi pratat om förut. Och när någon förvirrat undrade om vi verkligen skulle låta honom ärva trosor och verkligen inte köpa kallingar så svarade mannen "Ja, det är ju inte direkt som att han har ett stort paket att skryta med". Än. :) Så tillsvidare kör vi på syrrornas ärvda trosor.

10 kommentarer:

  1. Toppenbra! Bedårande söt dessutom.

    SvaraRadera
  2. Usch, vi skulle hållt ut i julas när S pinkade på golven och ville ha trosor. Nu är det blanknej... Han är så söt och duktig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm. Tur och tajming. Och så lite talang. Och tålamod. Så är saken biff.

      Radera
  3. Heja Abbe! Söt så jag vill äta oppan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att han skulle vara riktigt smaskig! :) men... i ofs. vi vill ju ha han kvar. Du får bärga dig.

      Radera
  4. Skönt med någon mer som låter barnet ärva "fel" underkläder. Min dotter (12 år) väljer kalsonger eftersom hon ärvde det som yngre. Det är upprörda känslor bland klasskompisarna (tjejerna) på gympan, men hon står på sig. Kalsonger är bekvämare än trosor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Modig unge!!! Och bra självkänsla att köra på det som känns bäst. Heja dig!

      Radera

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!