8 april 2015

En glutenfri syster.

Det här med att vara glutenintolerant. Det är ju lite svårt. Det finns många nitar att gå på. Till exempel crabfish, eller mannagryn, eller couscous. Hur ska man veta att det är gluten i det? Jag hade i alla fall ingen aning. Förut. 

Men då är det ju bra att ha en syster som har banat väg för en. Som har gått på alla de där nitarna och kan berätta om det. Som jag kan ringa och fråga - kan jag äta geléhallon? hur var det med soya? vilket bröd är godast? 

Jag glider liksom fram på en räkmacka. I obanad terräng visserligen. Men ändå. Det är väldigt skönt att inte vara ensam. Att ha någon att fråga och någon att tipsa. Någon som blir lika glad som jag över att hitta ekologiska glutenfria havregryn eller ekologisk glutenfri bakmix. 

Som vet hur det är att sitta bredvid och titta på när kollegorna på jobbet tjoffar i sig hembakta muffins som någon spontanbakade. Som vet hur det är att inte kunna välja den godaste bakelsen på caféet utan få nöja sig med en chokladboll. Gemensam misär är bättre än ensam misär, liksom. 

När det dessutom är en syster man får ha det här gemensamt med så är det ännu bättre, och lättare. Och när systern dessutom är dels förbenat bra på att göra snygga saker och dels vet vad jag behöver... då blir det fint som snus. 

Det här fick jag i julklapp av min glutenfria lillasyster. :)


Med goda recept...

...och allt jag behöver veta.

Som har orkat klippa ut, kopiera, göra hål och samla recept från flera ställen.

Jädrar vad gött det här var. Går bra att laga även om man tål gluten.

Jag är så himla glad för min fina pärm!!! Jag är tacksam för att jag har världens bästa lillasyster. Puss på dig!

2 kommentarer:

  1. Tack, vilka fina ord!! Puss på dig! Jag är ju inte glad för att du har fått det här också men som du säger så är det ju skönt att vi är två!! Kramar så det stramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Näe, jag är ju inte glad att du har det helller... men ändå :)

      Radera

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!