13 april 2015

Maggen.

Ja alltså det här med magen. Eller maggen.

Precis när jag la av med gluten så blev magen normal. Jag kände mig inte svullen. Magen blev typ platt. Antalet pruttar minskade drastiskt. Jag hade inte ont i magen. Någon vecka var det så.

Sen kom det tillbaka.

För någon månad sen drog jag ner på laktos. Började med laktosfri mjölk, grädde och bregott. Och började med bovetegröt på morgonen i stället för havregrynsgröt. Plötsligt blev magen fantastisk igen. Det svullna försvann. Inga pruttar (typ alltså). Jag hade morgonmage hela dagen, dvs platt. Och ganska länge var det så här, i alla fall flera veckor. Kanske en hel månad.

Men. Nu är svullmagen tillbaka igen. Nästan värre än någonsin.

Jag vet inte varför. Jag tänker att jag äter "fel" mat. Men jag äter ju samma som resten av familjen och ingen av dem får ju problem.

Tips någon?

8 kommentarer:

  1. Jag äter mjölksyrebakterier nu när jag även äter antibiotika under en längre tid, kan det hjälpa dig också?! Äter jag inte tabletterna är magen svullen som om jag vore gravid i 6:e månaden och pruttarna är många... Ibland tror jag att kroppen är i obalans och kan behöva en skjuts i rätt riktning. Min mage var inte bra innan så jag tänker nog fortsätta med tabletterna även efter kuren. Kanske värt att prova?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kanske jag ska testa! Köper man det på hälsokost eller apotek?

      Radera
  2. Värdelöst! Ett tag var min mage tokkänslig mot laktos & nötkött.. Såhär i efterhand verkar det ganska likt magsår, kan det vara så att maghinnan har blivit irriterad av allt gluten & att den behöver hjälp att lugna ner sig? Receptfri meducin för att skydda maghinnan är Astras storsäljare, Omeprazol. /TwoTeeW

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm, jag vet inte men det känns ju troligt! Jag får väl testa en sak i taget. Bra tips!

      Radera
  3. IBS kanske? Hade du testat det där FODMAP förut? http://mabra.com/svullen-mage-prova-fodmap-dieten/
    http://mabra.com/maria-sa-blev-min-mage-platt-och-lugn/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njae, testade väl egentligen aldrig... laddade bara hem appen. :) Men kanske ska ta tag i det igen då!

      Radera
  4. Man kan ju testa en person och prata med- finns ju sådana alternativa kostrådgivare. Kommer inte på namnet på det nu bara... nutrist..? Ska finns en vid Eriksberg och en i Lerum... kvacksalvare? håll i staven får jag se om du har några tungmetaller i dig som stör din matsmältning? //Challan

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha, just det! Jo, det kanske blir det till slut... Nu har jag köpt probiotika och börjar med det.

      Radera

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!