10 maj 2015

Långhelg i Stockholm.

Nu sitter jag på tåget hem från Stockholm. En tjejresa med mamma och systrar. Som ni nu ska få en detaljerad redogörelse för. Tjoho!

Mamma kom i torsdags vid lunch och jag anslöt på kvällen. Efter att jag lämnat mina grejer på hotellet - Clarion Sign (älsk på det!), promenerade vi till restaurang Svartengrens. Mamma älskar god mat och kan hela White Guide utantill, nästan :). Vi åt oss proppmätta på fantastiskt kött, fantastiska pommes frites och promenerade sen tillbaka till hotellet igen.

Jag började fredagen med att löpturista runt Kungsholmen. Det blev en tur på en mil, det kändes väldigt bra. Platt och lättsprunget! Efter mastig frukost skulle mamma träffa sin kompis och jag hade bokat upp min bästis Ida för en jobbdag på mysigt fik. Ida har också egen firma, Brukbar design, så vi kan sitta ihop och jobba isär med massa prat mittemellan. Good shit.

På eftermiddagen anslöt min lillasyster, också en Ida, och vi åt lunch på hotellet tillsammans alla tre. Vid 17-tiden sa vi hejdå till kompisarna. Mamma, Ida och jag tog taxi till Brasserie Bobonne för att äta ännu mer god mat. Efter maten, vi åt två förrätter var, promenerade vi till Dramaten. Det var första gången för mig och jag var väldigt nyfiken på hur det skulle vara. Jag blev glatt överraskad över att det var så litet. Och så lugnt. Och så nära! Vi satt på rad 6 (tror jag), på ytterkanten, och såg hur bra som helst. Föreställningen, Trettondagsafton, tog sig och blev bättre och bättre under kvällens gång. Vi höll oss vakna alla tre :) Trots att vi satt och gäspade redan på middagen och ångrade att vi inte sovit middag. :)

I lördags fick vi sova ut ända till halvåtta. Min mamma är lite som Abbe, hon vaknar tidigt. Och även om hon försöker vara så tyst, så tyst, så vaknar jag ändå... Men i lördags fick vi som sagt sova ut ganska länge, syrran och jag. Vi åt återigen god frukost, jag tog en snabbvända på gymmet (25 min med uppvärmning) och sen var det dags för dagens händelse, bebisfotografering. Mamma skulle på teater, Ida skulle träffa kompis och gå på stan och jag gick för att få gosa, och fotografera, en treveckors sötnos. Det kommer förstås bilder från detta på ballabarn-bloggen, så snart bilderna är redigerade. Det tog ungefär tre timmar att få till bilderna och det kändes som att det finns bra potential för dem. Det var dels världens sötaste unge och dels världens tröttaste unge (emellanåt).

Efter fotograferingen slöt jag upp med min storasyster, Annicka, och hennes dotter Camilla. Camilla är i vecka 40 så vi går liksom och väntar på att den där ungen ska pluppa ut en unge. Hehe. Det hade ju varit lämpligt om hon kunde ha klämt ut hen innan vi kom upp, kan jag tycka :)

Vi åt lunch, eller jag åt lunch och de fikade. Vi kikade lite på stan och sen var det dags att gå tillbaka till hotellet för att göra oss i ordning. På lördagskvällen var det nämligen Matbaren som stod i fokus. Annorlunda mat! Väldigt god och väldigt häftigt ställe!

Imorse tog jag mig ut på mitt första långpass, på väldigt väldigt länge. Det blev 16 km och en tur runt Djurgården. Det var lite duggregn när jag började springa och under löpturen var det fuktigt i luften, vilket ju är perfekt för en löpare. Syrerikt. Eftersom jag inte sprungit längre än en mil på väldigt länge var jag lite osäker på hur det skulle gå, om jag skulle orka. Jag höll ett hyfsat långsamt tempo, ibland ofrivilligt när jag försökte orientera mig med google maps. Sist kilometern kände jag dock att jag minsann skulle komma i mål och ökade takten. Rejält, tydligen. De första 15 km låg på 6-6:30-snitt medan den sista gick i 4:38-tempo - väldigt chockerande. :)

Jag tycker att det går väldigt bra att springa innan frukost. Om jag hade varit hemma hade jag förmodligen tagit med mig vatten och lite ätbar energi. Men nu hade jag glömt både det ena och det andra. Som tur är hade jag ju välfyllda energidepåer :), jag kände mig hungrig vid 12 km men aldrig svag.

Efter frukosten (som är fantastisk! de har till och med gott glutenfritt bröd!) gick vi upp och vilade/hängde en stund på hotellrummet. Mamma skulle på teater, eftersom gårdagens blivit inställd! Som tur är hittade hon en annan, som gick idag, som hon ville se. Annicka, Ida och jag gick ut på stan och skildes efter en stund.

Mamma och Ida stannar tills imorgon medan Annicka och jag åkte hem idag, jag var först ut.

Det har varit en väldigt fin helg! Lugn och skön! Med träning, fantastisk mat, shopping och sömn - älsk på det! Och teater som var nytt för mig, och som jag uppskattade!! (Jag har förstås varit tidigare men det var läääänge sen, i modern tid har jag däremot varit på musikaler, operett och balett, tjoho.)

Det var dessutom första gången på superduperlänge som mamma, systrar och jag gör något på egen hand. Det vill jag gärna göra oftare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!