22 maj 2015

Målen.

Okej. Jag har bestämt mig. Jag ska springa varvet. Och jag ska göra det med ett primärt mål:

Springa 21 095 meter
Förra året sprang jag 21 410 meter. Och det är ju lite onödigt med 325 meter extra kan jag tycka så här i efterhand. Det räcker ju med 21 095 m. Förutom att det är jobbigt nog så är det ju typ 2 minuter extra.
Nej, det var inte så att jag tog ett ärevarv när jag var klar. Tydligen höll jag yttervarv och sprang runt folk. I år ska jag gena i kurvorna. Upp med blicken och följ massornas rörelse.

De tre tidigare åren jag har sprungit har sista halvan varit mer eller mindre än mardröm och jag har verkligen hatat löpningen. Min tävlingsinstinkt slår nämligen ut min logiska hjärna och jag tänker alltid "bäst jag springer på nu i början medan jag är pigg". Det gör att jag gör första halvan bra och sista halvan jädrigt mycket sämre. Därför har jag ett sekundärt mål:

Springa med negativa splits
Det betyder att jag vill springa andra milen snabbare än den första, och helst orka med att spurta sista kilometern.

Men lite tidspress vill jag ha, eller jag vet i alla fall vad jag vill kunna prestera, därför har jag tidsatt mål också:

6 min/km --> Guld!
6:15 min/km --> Silver!
6:25 min/km --> Brons!

Långsammare än 6:25 min/km kommer jag att bli besviken av... Men jag lovar också att det är det primära och sekundära målen som ska styra mig imorgon. Det får bli en träning i sig!

What say you?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!