29 juli 2015

Ullådalen & löpfesten.

Måndagsförmiddagen tillbringades på cykel runt Blanktjärnsrundan. En väldigt fin tur med en fantastisk belöning i form av den grönblå Blanktjärnen. 

Efter cyklingen tog vi en tur i Åres centrum och shoppade lite förnödenheter, t ex underställströja, vindjacka och en löprygga. Vi käkade lunch på fina restaurangen Max. På eftermiddagen började det spritta i benen igen och vi bestämde oss för en löptur i Ullådalen. Vi hade tänkt att eventuellt hinna Mullfjället runt, ca 20 km. Det kan man säga att vi var långt ifrån att hinna. Hehe. 

Maken studerar kartan. 

Men vi sprang ändå fel... Vi började med en jädrigt jobbig kilometer uppför i väldigt blöt terräng. Det var fel väg. Så det var bara att springa neråt igen och börja om.

Efter lite kämpande uppför stenig stig i skog kom belöningen. Spångesten när man springer är obefintlig och det är oftast bara en lättnad.

 Fin blomma.


Kalfjället i all sin prakt. Vi har just sprungit över/genom tvättsvampsliknande terräng.

Vinterlederna är lättare att följa än sommarlederna, tycker makeN och jag. Som titt som tätt kommer på fel led. Både till fots och till cykel. :)


Efter en timme tankade vi fin energi.


Sen tog vi oss an utsiktslöpningen igen.

Har jag nämnt att det är vackert?

MakeN hade en önskan om att vi skulle komma upp till snötäckt område och kuta runt lite... och kanske kasta en snöboll eller två. Men. Efter typ 80 minuter så hade vi inte kommit mer än halvvägs till toppen, och då hade vi ju lika långt hem igen. Så, vi fyllde på vattenförrådet i en härlig bäck.


Och så vände vi hemåt igen. Vi hade en restaurangtid att hålla, kl 21 och vi ville hinna duscha innan. Det behövdes liksom...

Kommande hjortronfest.

Löpningen tillbaka till bilen gick lättare.

Blandade glädjetjut.

Lycka är en vattenpöl. Eller?

På väg in i skogen igen.

Mera fina blommor.

Skitig = lycklig.


Tur att det går att skölja av sig i Ullån.

Bra kämpat!

För några år sedan hade jag inte ens en tanke på att träna flera pass på en dag. Än mindre springa i fjällen. Men. Jag är okej med förändringar som dessa. 

2 kommentarer:

  1. Ser ju underbart ut! Du får bara jobba lite mer på dina orienteringsskills :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag erkänner villigt att jag inte ens försökte orientera. MakeN höll i något som liknade en karta och jag litade på honom... hehe.

      Radera

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!