2 augusti 2015

HK Multi - racereport.

Här kommer race report om Höga Kustens multisport.

Sov som en stock hela natten. Klockan pep strax efter sju. Vi gick upp och åt frukost; bovetegröt, två ägg och två mackor och så kaffe och vatten.

Vi gjorde matsäcksmackor, packade det sista och lastade på cyklarna. Strax efter nio körde vi mot Nordingrå. Det tar en dryg timme från farmor och farfar.

Vi kom fram och blev anvisade en parkering. Väldigt mycket folk i ett så litet samhälle. Samma dag är det nämligen även huvudattraktionen Höga Kusten Marathon, samt halvmara och mini-marathon.

Vi hämtade ut nummerlappar, ställde i från oss cyklar och alla andra cyklar. Åt matsäcksmackorna. Gick på toa. Värmde upp. Kissade igen. Och så var det dags.

Första etappen var löpning. Det var fem kontroller och vägen till de olika kontrollerna var anvisad, alla kör alltså samma väg. Det var dessutom skyltat.

Det var väldigt kuperat, mest uppför förstås ;). Jag hade en förhoppning om att orka 5-minuterstempo eftersom det bara var typ 4,5 km, men det gick inte. Det var stiglöpning och nog ganska fint men jag fokuserade på makeNs ben. :) Vi hade bestämt att det var makeN som skulle dra, sköta kartan och stämpla kontrollerna... jag skulle bara hänga på. :)

MakeN peppade på bra och sista biten som bara var nerför gick i af hyfsat fort.

Vi sprang in i växlingsområdet och bytte till cykelskor och satte på hjälm, tuggade en energitablett, drack vatten och drog iväg. Jag som hade flåsat som sjutton kände så fort jag satte mig på cykeln att "tjoho! nu kör vi!". Vi cyklade om ett par redan efter ett par hundra meter. MakeN tog täten och vi trampade på. Det kändes lätt och gött. Jag hann andas och dricka vatten. I varje uppförsbacke körde vi om ett eller två par.

I en utförslöpa i skogen var det väldigt stenigt och lerigt. Jag blev lite distraherad av två personer som stod nära stigen och hann tänka att "undra om de ska varna om något", innan jag körde rakt ner i en liten grop med en stor sten framför. Det tog tvärstopp och jag flög över styret och gjorde en tjusig kullerbytta. Jag slog i knä och arm och blev väldigt lerig. Jag kände efter, tänkte att det var bäst att inte kolla knät (som gjorde ondast), eftersom det ändå kändes okej. Vi hoppade på cykeln igen och körde vidare. Blev omkörda av ett par. Men, de körde vi om i nästa uppförsbacke. Det var bara ett par kilometer stigcykling, resten var asfalt. Jag tror det var ungefär 14-15 km cykling totalt.

När vi kom in i växlingsområdet igen fick jag kramp i vaderna. Kände mig lite trött. Men vi bytte om till springskor och satte på oss flytväst, tryckte en bit snickers och drog iväg igen. Det var inte bara vi som hade trötta ben märkte vi fort. Vi tappade i växlingen, men kom igen under löpningen. När vi kom upp på toppen av rutten hojtade makeN att familjen stod där nere vid vattnet. Det var dags för simningen och när vi sprang ner mot vattnet stod farfar, farmor, Abbe, Frida och Bella där och hejade för glatta livet. Jag blev så himla glad!!! Vi hade bestämt att de skulle komma men jag visste inte var de skulle stå någonstans så det var en glad överraskning.

Vi sprang ner i vattnet och det var inte såååå kallt som jag hade väntat mig. Jag körde med skor medan makeN tog av sina. Simningen var tung. Jag tyckte inte att jag kom någon vart. Här blev vi omkörda av två lag. Vi simmade 200 m ut till en ö, jag sprang upp och stämplade en kontroll och så simmade vi 200m tillbaka.

När man kommer upp ur vattnet och ska börja springa... Det är bland det tyngsta. Jag gick de 50 meterna uppför backen men sen gick det bra att börja springa igen. Nu var det inte så långt kvar. Tillbaka till växlingsområdet, av med flytvästen, och så ett spurtvarv på ca 500m.

Plötsligt var vi på målrakan och tjoff in i mål. 1:46:46 räckte till en 6:e plats bland mix-lagen, av tio.

På det hela taget väldigt roligt. En jobbig tävling i och med att det var så kuperat och så kort, man var tvungen att köra järnet nästan hela tiden. Men tiden går fort!! Mycket fortare än på ett Göteborgsvarv. :) MakeN var väldigt bra på att peppa. Han sa rätt saker vid rätt tillfälle. Jag sa inte så mycket alls, hade fullt upp med att springa/cykla/simma och andas. Väldigt roligt att göra det här tillsammans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!