29 augusti 2015

Zara.

Vad är det som fängslar ungarna så?

Jo. Hos oss går Zara Larsson varm på YouTube och Spotify.

Och jag tänker. Fasen vad bra! Vilken idol! Jag gissar att de flesta av er har koll på stormarna runt Zara. Jag är galet imponerad av den här tjejen. Hon är otroligt modig. Otroligt verbal. Otroligt påläst. Otroligt provocerande. Hon är så jädra tuff.

MakeN och jag lyssnade på hennes sommarprat i somras på vägen upp till Åre. Jag tycker alla borde göra det. Och verkligen lyssna. Höra vad hon säger. Inte bara fastna vid "jag hatar män i grupp" utan även lyssna på varför hon säger så och hur hon tänker.

Jag håller med, även om jag tycker att det låter hårt, för jag fattar hur hon menar. Det är jobbigt att höra. För det är mycket fakta. Statistik som är galet jobbig. Jag har själv gått med nycklarna hårt knutna i näven mörka kvällar, jag har sprungit av rädsla, jag har hållit mobilen vid örat flera gånger för att låtsas prata med någon. Jag har varit rädd i mörka områden. Jag har bytt håll för att undvika män. Så länge det är så, så hatar jag också män i grupp.

Och jag hatar att det alltid är kvinnans fel. Hon hade för utmanande kläder. Hon sprang med hörlurar. Hon skulle ha skrikit nej högre. Hon skulle inte ha druckit så mycket. Hon skulle ha löneförhandlat bättre.

Men. Lyssna på Zara eller läs här, eller här. Så kanske ni också fattar. Och som jag ser det, så är det ju viktigast att männen fattar. Och sprider sin feminism.

2 kommentarer:

  1. Ja jag är också mycket impad av Zara! Väldigt verbal och vet vad hon pratar om. Blir så besviken på dem som kallar henne äcklig utan att ha lyssnat på vad hon säger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns många hemska ord om henne... :(

      Radera

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!