29 september 2015

Att göra något.

"Du kunde väl för fan ha gjort nå't!"

Det är ett citat som ekar i mig ganska ofta. Det är från Morgan Allings sommarprat 2009. Jag lyssnade på det. Läste hans bok. Fick en klump i magen. 

Glömde bort det. 

Men så i somras lyssnade jag på Kjell Enhagers sommarprat. Två gånger. För det var så bra, så klokt, så fnissigt, så inspirerande.

En av berättelserna berörde mer än de andra. Det är när han berättar om sin dotters kompis. Hennes mamma har dött i cancer och dottern ber honom prata med kompisen, för att kolla hur hon har det. Han känner att det är övermäktigt och känner inte att han har kompetensen att klara det. Men så tänker han på Morgon Allings sommarprat, när Morgan berättar om grannen som när Morgan blev äldre berättade att han (grannen) hade hört hur jävligt Morgan och hans bror hade det. Morgan frågar varför grannen inte gjort något! Grannen svarar att han visste ju inte vad han skulle göra... Morgan svarar:

Du kunde ha gjort nåt. Du kunde väl för fan ha gjort nåt!!

Ibland känns det övermäktigt. Med världen. 60 miljoner människor på flykt. Och det känns som att man inte vet vad man ska göra. Inte kan göra något. 

Men. Något kan jag göra. Jag skulle vilja vara en sådan som åker ner till centralen och konkret hjälper till. Det är jag tyvärr inte. Men jag kan ju i alla fall göra något. Så, jag skänker pengar. Och sprider budskap. 

Jag kan ju faktiskt göra nåt. Och nåt, det är mer än inget. Väldigt mycket mer. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Skriv gärna en rad, eller två. Jag älskar kommentarer!